De hybride kracht van YouTube

29 mei 2024

In 2025 zal het precies 20 jaar geleden zijn dat de allereerste video op YouTube verscheen. In twee decennia tijd heeft het platform niet enkel stormenderhand de wereld veroverd, maar ook grondig veranderd. Dankzij YouTube gingen we op een andere manier video kijken, terwijl merken erin slaagden om online videocontent op een gefundeerde manier in hun strategie te integreren.

Zowat elk media-onderzoek kwam de voorbije jaren tot dezelfde conclusie: het zwaartepunt van ons kijkpatroon ligt meer en meer online. In tijden dat live kijken wegdeemstert, cordcutting opgang maakt en de traditionele mediamerken hun online platformen op orde hebben, heeft merkgebonden content op YouTube zijn plek gevonden.

De jaarlijkse imec.digimeter stipt in het rapport over 2023 een shift aan naar wat het de ‘long tail’ van videokijken noemt. Het gaat om een shift naar platformen die content van zowel professionele als niet-professionele makers samenbrengen. En dus ook de videocontent die merken vanuit hun contentmarketingstrategie creëren. YouTube blijft in die long tail volgens imec, dat de Vlaamse markt analyseerde, de belangrijkste ‘zender’ met een marktaandeel actieve gebruikers van 62%.

YouTube marketing

Content marketing via YouTube krijgt wel vaker het etiket YouTube marketing opgekleefd, al is dat meer dan een buzzword. Achter de terminologie zit een model dat intussen strategisch goed onderbouwd is en dat toelaat om de kracht van videocontent te benutten en zo doelgroepen efficiënt te bereiken en te engageren. Het is geen toeval dat het 3H-model, dat content opsplitst in hero-, hub- en hygiënecontent, zijn eerste toepassing kende op YouTube. Vandaag is het model wijdverspreid in content marketing en mag de boodschap duidelijk zijn: post niet zomaar video’s, maar werk eerst een gedegen videostrategie uit. Van daaruit kan je als merk via creatieve storytelling en visuele impact mikken op een diepere connectie met je videokijkend publiek.

Please subscribe

Toch zouden we YouTube oneer aandoen als we het louter zouden wegzetten als de plek waar je als merk je boeiende content plaatst. Uiteraard is er de archieffunctie, die merken bijvoorbeeld in staat stelt om video’s te organiseren en gemakkelijk toegankelijk te maken voor hun doelgroep. Dit verhoogt niet alleen de gebruikerservaring, maar zorgt er ook voor dat waardevolle content niet verloren gaat in de zee van informatie.

Daarnaast heeft YouTube een aanzienlijke SEO-waarde. Door het optimaliseren van titels, beschrijvingen en tags kunnen bedrijven hun video’s beter vindbaar maken, waardoor de zichtbaarheid en het bereik worden vergroot. Met sterke descriptions, closed captions, YouTube tags of het actief stimuleren van likes, comments en abonnees (“Please subscribe!”) kan je als merk belangrijke stappen zetten.

YouTube Shorts

Nog een niet te missen conclusie uit video-onderzoek: long tail video kijken is al lang niet meer het alleenrecht van YouTube. In het zog van YouTube volgen een rist van sociale media die video een notoire plek hebben gegeven. Terwijl YouTube zich richt op iets langere vormen van videocontent, denk aan tutorials of vlogs, zijn TikTok en Instagram vooral bekend om hun kortere videotoepassingen. YouTube introduceerde daarom YouTube Shorts, waarmee gebruikers korte verticale video’s kunnen maken en delen, vergelijkbaar met de formaten van TikTok en Instagram Reels. Hoewel deze platformen overlappende functies hebben, is er een duidelijk verschil in publiek en gebruik. Het doorposten van content tussen deze platformen kan mogelijk zijn, maar het is essentieel om rekening te houden met de unieke stijl en tone-of-voice van elk platform.

Hybride

Overigens, tot voor enkele jaren stond YouTube in veel onderzoeken gewoon in dat lijstje van sociale media. Vandaag zie je vaker een onderscheid tussen YouTube enerzijds en TikTok, Instagram of X anderzijds. Hoewel YouTube veel kenmerken deelt met sociale media – zoals de mogelijkheid om content te delen, reacties te plaatsen of je te abonneren – wordt het vandaag steeds meer gezien als een platform voor videostreaming in plaats van een traditioneel sociaal netwerk. YouTube is meer gericht op het bekijken en delen van videocontent en focust iets minder op de directe interactie. Daarom is het gepaster om het als een hybride platform te omschrijven, dat kenmerken van sociale media en traditionele media combineert. Die mix van een breed aanbod aan video’s, live streaming, community interactie, gepersonaliseerde aanbevelingen en meer vat moederbedrijf Alphabet dan ook niet onterecht samen als de USP van YouTube.

Hoe zet je YouTube in als merk?

Benieuwd naar de top 21 Belgische content creators op YouTube?

Mis niets over content marketing

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief