Welke content creator valt jou op?
Ik heb het wel voor mensen als Lukas Lelie: hij is geen Philippe Geubels, hij is niet de meest bekende stand-upcomedian, maar dankzij een slimme strategie boekt hij wel mooie successen.
Lukas Lelie is van vele markten thuis. Als komiek won hij meerdere prijzen, met als kers op de taart Humo’s Comedy Cup. Daarnaast is hij al jarenlang een van de sterkhouders bij De Ideale Wereld en pakte hij in 2022 uit met de miniserie Doe Zo Voort op Streamz. Met Standaard Koekhandel staat er bovendien een erg populaire eigen YouTube-reeks op zijn cv.
Het typetje Lukas Lelie is bijzonder consistent qua stijl, over alle platformen en kanalen heen komen zijn typische oneliners, droge humor en voorliefde voor eten terug. Dat maakt hem heel herkenbaar. Qua (personal) branding kunnen merken veel van hem opsteken.
Wat leren we van Lukas Lelie op vlak van content marketing?
Boeiende, bij het publiek geliefde content creëren is een lastig verhaal in de sector van de fast-moving consumer goods. Met Standaard Koekhandel slaagt Lukas Lelie daar desondanks feilloos in. Het zou me niet verbazen dat koekjesmerken zich door hem laten inspireren en nadenken over een variant.
Met zijn televisiewerk promoot hij het merk Lukas Lelie en maakt hij indirect reclame voor zijn zaalshows, ongetwijfeld zijn favoriete professionele activiteit. En op YouTube doet hij eigenlijk hetzelfde, want zijn fans krijgen er fijne content en een voorproefje van zijn kwaliteiten als comedian voorgeschoteld.
Paid media aanwenden om owned media te promoten, en gratis owned media beschouwen als voortraject richting betalende owned media: merken zouden meer zoals Lukas moeten zijn. Vooraleer consumenten hun portefeuille kunnen bovenhalen, moeten ze je immers leren kennen. Hoe? Bijvoorbeeld via een slimme contentmarketingstrategie die vertrekt bij kwalitatieve gratis content en ter ondersteuning betalende kanalen inzet.
Heeft hij al iets met merken gedaan?
Bij mijn weten niet, en dat is misschien ook wel zijn kracht. Al ben ik ervan overtuigd dat een juiste samenwerking, waarbij het merk de touwtjes niet te strak in handen neemt, zou kunnen aanslaan.
Hoe denk je zelf over het inzetten van content creators bij content marketing?
Aangezien weinig content creators rechtstreeks geld verdienen met hun content, liggen er zeker mogelijkheden om samen te werken. De creator steeds voldoende vrijheid geven om z’n ding te doen en zichzelf te zijn, is wel essentieel. Anders plukt de creatieveling noch het merk er de vruchten van.
Bart Lombaerts is head of content van journalistiek contentmarketingbureau SPYKE. Volg hem via LinkedIn.