SEO-optimalisatie voor YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram en TikTok: tips en tools

23 september 2024

Ook op YouTube, Facebook, Instagram, TikTok en LinkedIn zet je best actief in op zoekoptimalisatie of SEO. Zeker nu velen deze platformen als zoekmachine gebruiken en het sowieso fijn is dat de content waar je zo hard aan gewerkt hebt effectief bekeken of gelezen wordt. Maar hoe ga je aan de slag met sociale media wat betreft zoekoptimalisatie? En (hoe) dragen sociale media bij aan je positie op de SERP of zoekresultatenpagina van Google?

In debatten over de trends in zoekoptimalisatieland gaat het zelden níét over sociale media. Daarom nemen we in wat volgt vijf populaire netwerksites onder de loep vanuit een SEO-perspectief.

YouTube en SEO

  • Hoe optimaliseer je je YouTube-video’s voor YouTube Search?

YouTube staat al jaren bekend als de op één na populairste zoekmachine ter wereld. Net als op Google Search is de concurrentie er echter groot. Elke minuut uploaden gebruikers er meer dan 500 uur aan videocontent. Opvallen in die zee aan beeldmateriaal is geen sinecure. Het vraagt een grondige kennis van de YouTube-algoritmes en een focus op SEO.

YouTube is behoorlijk transparant over de manier waarop het zoekresultatenpagina’s samenstelt. Zo geeft het mee dat er op basis van drie hoofdcriteria gewerkt wordt, die in functie van de soort zoekopdracht een ander gewicht krijgen: relevantie, engagement en kwaliteit. Belangrijke factoren om de relevantie van een video te bepalen, zijn de titel, tags, beschrijving en inhoud, maar ook indicatoren van engagement zoals kijkduur vertellen iets over de relevantie. Wat het criterium kwaliteit betreft, gaan de systemen op zoek naar kanalen die expertise, autoriteit en betrouwbaarheid uitstralen. Een contentmarketingaanpak legt je merk dus geen windeieren.

Wel is er natuurlijk ook sprake van een factor personalisering. Op zich is dat net een goede zaak voor merken die veel aandacht besteden aan SEO, want gepersonaliseerde zoekresultaten koppelen hun content mooi aan de beoogde doelgroepen. Dat kan je onder meer stimuleren door ook voor YouTube in te zetten op een zoekwoordenonderzoek vooraf. De resulterende primaire keywords verwerk je best niet enkel in de video’s, inclusief de bestandsnamen, maar ook in de biografie van je YouTubekanaal.

De inhoud kan je meegeven in de videobeschrijving, opnieuw aan de hand van de juiste zoektermen. Dat kan in een samenvattende tekst, maar door de combinatie te maken met een ‘timestamps’-overzicht, bied je het publiek extra waarde. Qua videotags zoek je best het evenwicht tussen bondige algemene termen en langere, zeer specifieke zoektermen. Ga ook inhoudelijk aan de slag met SEO, bijvoorbeeld door met formats als Q&A’s te werken.

  • Welke tools helpen je met YouTube SEO?

Een eenvoudig keyword-onderzoek kan je zelf verrichten door de titels van concurrerende video’s te bestuderen of door een term in te geven in de zoekbalk en de zoekvoorspellingen te noteren, maar weet dat er ook allerlei tools met deze functionaliteit bestaan. Keyword Tool en het meer gesofisticeerde Ranktracker zijn daar twee goede voorbeelden van. YTCockpit legt zich exclusief toe op YouTube en geeft naast relevante en gerelateerde zoektermen ook meer specifieke metrics mee.

TubeBuddy geldt als het Zwitsers zakmes onder de op YouTube toegespitste SEO-tools. Je vindt er al je kanaalstatistieken, een keywordtool en waardevolle tips rond ideale uploadtijden terug. Op het platform vergaar je ook heel wat inzichten rond de video’s van concurrenten, van statistieken tot de zoektermen waarop die content het beste scoort. De engagementresultaten van je video’s monitoren (en boosten) kan dan weer met behulp van Awario.

  • Waarom is YouTube belangrijk voor je SERP-ranking?

We kunnen enerzijds niet rond het feit dat de zoekresultatenpagina van Google ook een tabblad (YouTube-)video’s kent, waar enkel de merken die met hun videocontent blijk geven van de nodige SEO-expertise terechtkomen en extra naamsbekendheid kunnen scoren. Anderzijds wijst onderzoek uit dat blogposts met een (ingesloten) video veel hoger op de Google-SERP terechtkomen. Rechtstreeks omwille van de aanwezigheid van de video, onrechtstreeks omwille van de verlengde ‘lees’duur. Zo dragen sterke YouTube-video’s op twee manieren bij aan je SERP-ranking.

Zorg ervoor dat al je kanalen goed samenwerken. Door voldoende links naar andere owned media te voorzien, versterken de verschillende kanalen elkaar. Laat het dus zeker niet na om op je populair YouTube-kanaal te verwijzen naar je websitecontent. En ook links naar externe weblocaties vormen voor zoekmachines een indicator van kwaliteit.

Facebook en SEO

  • Hoe optimaliseer je je Facebook-content voor Facebook Search?

Facebook is en blijft bijzonder populair. De laatste editie van de Digimeter wijst uit dat 69% van de bevolking het socialemediakanaal minstens maandelijks gebruikt. Enkel WhatsApp, ook al uit de Meta-stal, doet het beter met een aandeel van 85%. Hoewel Facebookgebruikers vooral de tijdlijn haar werk laten doen en veelal passief scrollen, wordt de zoekfunctie een steeds prominenter facet van het platform. En dus heb je je Facebook SEO best op orde. Niet in het minst omdat de algoritmes om een zoekresultatenlijst op te stellen nauw aanleunen bij die om de volgorde van de content op een tijdlijn te bepalen.

Keywords are key. Analyseer welke zoektermen zich op het snijpunt van je merk en de zoekopdrachten van je doelgroep bevinden en verwerk die consistent – maar zonder de slinger te doen doorslaan – in je publicaties en pagina-informatie. Verlies daarbij ook de paginanaam, waarin je gerust het primair keyword mag verwerken (bv. ‘Bloemenwinkel De Tulp’ i.p.v. ‘De Tulp’), en de URL niet uit het oog.

Ook kwaliteit en engagement zijn twee sleutelwoorden in dit verhaal. Inhoudelijk sterke en relevante posts worden sneller gedeeld (op Facebook en extern), leiden meer mensen naar je owned media buiten Facebook en wekken natuurlijk meer interacties op. Belangrijk, want de algoritmes geven merkbaar de voorkeur aan pagina’s waarmee velen in interactie treden. Binnen de grenzen van het authentieke mikken op engagement is dus zeker geen slecht plan.

  • Welke tools helpen je met Facebook SEO?

Facebook beschikt in de eerste plaats zelf over een aantal tools die je op vlak van SEO kunnen bijstaan, zoals Facebook Business Suite, Facebook Insights en Facebook Creative Hub.

Daarnaast bestaan er tal van toepassingen om je contentactiviteiten op het sociaal medium te optimaliseren. Op zoek gaan naar relevante keywords en actuele zoektermen kan aan de hand van betalende algemene tools als Semrush, Keywords Everywhere en AnswerThePublic, maar met gratis alternatieven als KWFinder, Keyword Tool en zelfs Google Trends kom je al een heel eind. De hulpbronnen bij de volgende stap, het uitwerken en het optimaliseren van de content zelf, zijn niet anders dan bij de traditionele kanalen en maken al deel uit van de toolbox van de contentmarketeer.

De ultieme overkoepelende socialemediatool is en blijft Hootsuite. Berichtenbeheer, analyses, monitoring, community management: veel zaken die tot de functionaliteiten van dit programma behoren, spelen een grote rol in het kader van Facebook SEO. Wie niet alle opties nodig heeft, kan uitkijken naar een meer gespecialiseerd, goedkoper alternatief.

  • Heeft Facebook invloed op je SERP-ranking?

Dat volgersaantallen en andere zogenaamde social signals geen directe impact uitoefenen op de SERP-ranking van een blog, betekent niet dat er geen verband bestaat tussen sociale media en SEO. Integendeel. Voor veel websites blijft Facebook een cruciale bron van verkeer, en laat bezoekersaantallen nu net een van de voornaamste indicatoren van relevantie zijn.

Populaire Facebookpagina’s verschijnen ook in de zoekresultaten van Google en co. Goed voor de naamsbekendheid en extra nuttig omdat het publiek via een andere weg op je blog terechtkomt – waardoor de SEO-ranking een boost krijgt. Een indirect maar onmiskenbaar effect. Voorzie voldoende backlinks tussen je verschillende kanalen zodat ze elkaar stimuleren.

Een gelinkt gegeven, dat ook voor de andere socialemediaplatformen geldt, is dat zoekmachines tegenwoordig meer waarde hechten aan de kwaliteit en ervaring die websites te bieden hebben voor mobiele gebruikers. Een mobile first-aanpak mag in die zin gezien worden als een vorm van SEO.

Instagram en SEO

  • Hoe optimaliseer je je Instagram-content voor Instagram Search?

Ook Instagram SEO slaat op het toespitsen van je content en profiel op de algoritmes die de tijdlijn en zoekresultatenoverzichten van gebruikers vormgeven, om zo je prestaties op het socialemediakanaal én indirect elders te verbeteren. Op Instagram is er minder ruimte voor tekst dan op Facebook, houd er dus rekening mee dat de optimalisatiemogelijkheden er minder veelzijdig zijn.

Nog beter inspelen op de opties qua meta-informatie is een eerste manier om daaraan tegemoet te komen. Concreet: vul bij elke foto een nauwkeurige, voldoende gedetailleerde alternatieve tekst in (onder geavanceerde instellingen). Voeg ondertitels toe om Instagram via een omwegje duidelijk maken waar je videocontent precies over gaat.

Nauwkeurigheid en consistentie zijn cruciaal, zowel wat de profielgegevens (naam, gebruikersnaam, biografie, …) als de posts betreft. Het is zaak om niet alleen de juiste hashtags en beschrijvingen te hanteren, maar eveneens qua onderwerpen, volumes en timing goede keuzes te maken.

  • Welke tools helpen je met Instagram SEO?

Er bestaan gelukkig allerlei hulpmiddelen om je op weg te zetten naar een geschikte Instagram SEO-strategie. Denk maar aan Hootsuite en de andere reeds besproken tools om je content en keywords af te stemmen op je doelgroep. Met Sistrix bestaat er ook een nuttige ‘Instagram Hashtag Generator’ om in een handomdraai populaire gelieerde tags te verzamelen.

Gebruik tools die eerder focussen op de creatieve kant van het verhaal. Aantrekkelijke, sterke posts komen het opgewekte engagement ten goede, dé allerbelangrijkste factor voor sociale media.

  • Heeft Instagram invloed op je SERP-ranking?

Net als bij Facebook en andere socialemediakanalen zijn er geen directe, maar wel een aantal waardevolle indirecte effecten. Alles draait om een goede wisselwerking tussen je verschillende kanalen, die je onder meer creëert door middel van backlinks en door overal afzonderlijk veel aandacht te besteden aan SEO.

TikTok en SEO

  • Hoe optimaliseer je je TikTok-video’s voor TikTok Search?

Als ‘zoekmachine’ zit TikTok YouTube op de hielen. Maar het zet ook Google onder druk. Vandaag kiezen jongeren die iets willen opzoeken vaak voor het platform van ByteDance. Om maar te zeggen dat SEO ook op TikTok een niet te onderschatten begrip is.

Aangezien het om een uitgesproken audiovisueel medium gaat, komt de aangewezen SEO-strategie voor TikTok sterk overeen met die voor Instagram. Onderzoek de populairste zoektermen en formuleer een gepast antwoord door gebruik te maken van de juiste keywords. Net als op Instagram werd het maximaal toegelaten volume tekst bij een post gelukkig gevoelig opgetrokken.

Weet echter dat je – altijd, maar bij uitstek op TikTok – ook inhoudelijk aan trendwatching (topics, challenges, soundbites, hashtags, …) moet doen. Dat je op TikTok de grootste kans maakt om zonder grote volgers- of viewsaantallen viraal te gaan, bewijst dat de content zelf minstens even belangrijk is als de SEO-verpakking. Die stem je idealiter af op de conventies van het platform.

  • Welke tools helpen je met TikTok SEO?

Met Keyword Insights beschikt TikTok over een eigen platform waar het trending keywords oplijst. In het TikTok Creative Center vind je meer informatie over de hashtags, liedjes, creators en video’s die leven op het platform, inclusief een bijzonder waardevol analytics-luik met onder andere demografische statistieken. De populairste muziek vind je ook terug op TokBoard. Omdat TikTok zo’n specifiek, op zichzelf staand socialemediakanaal is, zijn de vaakst opgezochte termen op Google of andere platformen minder relevant.

  • Heeft TikTok invloed op je SERP-ranking?

Een rechtstreekse impact is er andermaal niet. Zeker omdat het Amerikaanse Google en het Chinese TikTok geen twee handen op één buik zijn, zou je denken, al vind je in de zoekresultaten van Google ook ‘TikToks’ terug en liggen er naar verluidt zelfs andere samenwerkingsvormen op tafel.

Hoe dan ook zorgt een populair TikTok-account voor naamsbekendheid en kan het mits voldoende doorverwijzingen voor hogere bezoekersaantallen op je website zorgen.

LinkedIn en SEO

  • Hoe optimaliseer je je LinkedIn-content voor LinkedIn Search?

In een professionele context spelen LinkedIn en zijn zoekfunctie een zeer grote rol. Probeer met zowel de bedrijfspagina als met de persoonlijke accounts van de medewerkers zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen bij een relevante zoekopdracht.

Je publicaties op LinkedIn larderen met de juiste keywords is lang niet het enige wat je kan doen om je visibiliteit te vergroten. Het is aangewezen om die termen ook op te nemen op je bedrijfspagina en eigen profiel. Dat kan op verschillende plaatsen, die je zeker allemaal mag inzetten om je expertisegebied in de verf te zetten: de kopregel, de onderdelen ‘info’ en ‘uitgelicht’, het ervaringenoverzicht, het vaardighedenluik, …

Omdat engagement ook voor de LinkedIn-algoritmes een cruciale factor is, ga je idealiter met je content op zoek naar interacties. Posts die peilen naar een mening of feedback zijn erg interessant. Om verder op te klimmen in de zoekresultaten, is het tegelijk belangrijk om een groot netwerk op te bouwen en zelf ook actief in contact te treden met anderen.

  • Welke tools helpen je met LinkedIn SEO?

De tool AnswerThePublic vertaalt de vragen die mensen rond een bepaald topic stellen in keywords. Zeer nuttig als inspiratie, zeker gezien LinkedIn nóg meer dan andere kanalen om het uitdragen van expertise gaat. Ook veel van de eerdergenoemde tools zijn waardevol om vaak voorkomende zoekopdrachten op te sporen en zo na te gaan wat er leeft bij de doelgroepen. Software die tegelijk gerelateerde zoekwoorden of synoniemen oplijst, zoals Ranktracker, is tevens van nut bij het optimaliseren van de keywords op je profiel.

Bij de artikels die je op LinkedIn zelf publiceert, krijg je de kans om een SEO-titel en meta description in te vullen. Met behulp van die ingebouwde tool verschijnt je content sneller op de SERP’s van andere zoekmachines en lok je ook extern verkeer naar je profiel.

  • Heeft LinkedIn invloed op je SERP-ranking?

Naast het feit dat succesvolle LinkedIn-posts het verkeer naar een bedrijfswebsite kunnen verhogen en zo je SERP-ranking positief beïnvloeden, is het platform op zich een zeer sterke marketingtool. Een adequaat uitgebouwd LinkedIn-profiel doet het niet enkel op LinkedIn zelf goed, het verschijnt bovendien sneller en hoger op de SERP’s van zoekmachines

Welke tools gebruik je voor welk kanaal?

Hoe kijkt Google naar de toekomst van search?