TikTok: minder engagement, meer engageren
Tiktok, tiktok, tijd voor een update!
Heeft jouw engagement rate plots een duik genomen? Je bent niet alleen. Verschillende rapporten hebben een dalende trend waargenomen op vlak van engagement bij merken op TikTok. Deze daling komt niet geheel onverwacht. Meer mensen op TikTok betekent namelijk meer concurrentie. Een andere verklaring zou kunnen zijn dat merken minder engagerende content produceren dan voorheen.
Wat de uiteindelijke oorzaak ook is, er is maar één oplossing voor contentmarketeers: Improvise. Adapt. Overcome. Op TikTok is het uiterst belangrijk dat je blijft experimenteren en dat je je strategie constant bijschaaft om relevant te blijven. Bekijk dit dus niet als een reden om over boord te springen, maar wel als een kans om het schip te keren en de wind in de zeilen te krijgen. Te veel schipgerelateerde beeldspraak? Akkoord, let’s move on.
Op naar real life communities
Het is gelukkig niet alleen maar kommer en kwel op TikTok. Meer en meer jongeren gebruiken de app namelijk als een platform tegen eenzaamheid. Door een gebrek aan ontmoetingsruimtes in de fysieke wereld, wenden ze zich steeds vaker tot TikTok voor IRL communities. Met andere woorden, ze transformeren TikTok van een digitale ruimte tot een ontdekkingstool om communities in de fysieke wereld te creëeren.
Zo heb je bijvoorbeeld The Cinema Sorority, een club voor vrouwelijke cinefielen; Friends on Purpose, een groep die evenementen organiseert om nieuwe vrienden te maken; en Slow Girl Run Club, een laagdrempelige loopclub voor vrouwelijke lopers. Ondanks het feit dat TikTok onbeperkte groei aanmoedigt, kennen deze locatiegebonden communities toch succes. Dit weerspiegelt een verlangen van jongeren naar persoonlijke connecties. Belangrijk is ook dat deze communities niet opgericht worden door influencers. Dat zou immers afdoen aan het community-gevoel.
LinkedIn-teressante update
Een tipje van de sluier
“Als je gewoon kennis kunt delen met de wereld, garandeer ik je dat alles goed komt.” Zonder context zou dit citaat rechtstreeks uit een handboek filosofie kunnen komen. Maar dat is niet het geval. Het citaat komt uit een interview van Entrepreneur met LinkedIn’s hoofdredacteur Dan Roth, waarin hij de meest recente updates voor het feedalgoritme uiteenzet. Deze veranderingen zouden wel eens cruciaal kunnen zijn voor je contentstrategie, dus spits je oren… Uhm, ogen? Soit, opletten geblazen!
Vaarwel witregels
Het algoritme onderging twee grote veranderingen. In de eerste plaats wil de app zich meer richten op het maximaliseren van waarde in plaats van actualiteit. Concreet betekent dit dat je meer voordeel zal halen uit diepgaande, deskundige posts dan posts over tijdige, trendy onderwerpen. Verder zal het platform ook afstand proberen nemen van clickbaitposts waarin overmatig gebruik wordt gemaakt van witregels tussen de zinnen. LinkedIn-gebruikers bedienen zich al lange tijd van deze tactiek om hun bereik te vergroten. Lezers werden namelijk gedwongen om op “meer weergeven” te klikken om de volledige context van de post te zien en het algoritme telde deze clicks als positieve engagement, waardoor de post naar een groter publiek gepust werd. Nu is dat dus niet meer het geval.
Kortom, meer expertise, minder clickbait, meer reach! Let’s go!
AI-tools zorgen voor explosie vervalste seksueel-expliciete afbeeldingen op Meta
AI, AI, AI, deepfake ads
De deepfake epidemie raast gestaag door. Nadat er in januari al AI-gegenereerde, pornografische afbeeldingen van popster Taylor Swift en podcast host Bobbi Althoff viraal gingen op X (voorheen Twitter), werden er nu ook deepfake advertenties met Jenna Ortega verspreid op Facebook en Instagram. De AI-gegenereerde advertenties gebruikten een gemanipuleerde, wazige foto van de “Wednesday”-actrice, genomen toen ze 16 was. Het bedrijf achter de advertenties, een app genaamd Perky AI, adverteerde dat het vrouwen zou kunnen ontkleden met behulp van artificiële intelligentie. Zowel de advertenties als de pagina van de Perky AI-app werden opgeschort door Meta. Intussen werd de app ook verwijderd uit de App Store en de Google Play Store.
2023, het jaar van deepfake
Deze deepfake advertenties zijn geen losstaand gegeven. Ze maken deel uit van een groeiende online crisis waarbij vervalste seksueel-expliciete afbeeldingen en video’s van vrouwen welig kunnen tieren dankzij het groeiende aanbod van AI-tools en het gebrek aan actie door socialemediakanalen. Volgens onafhankelijk onderzoek van deepfake analist Genevieve Oh en belangengroep #MyImageMyChoice werden er méér niet-consensuele, seksueel-expliciete deepfake video’s online gepost in 2023 dan alle voorbije jaren samengeteld. Experts roepen op tot wettelijke en maatschappelijke veranderingen.
Pinterest geeft kleur aan je content
Pinterest publiceert jaarlijks kleurenpallet
Voor Pinterest ziet 2024 er dan weer iets rooskleuriger uit. Gummy Pink om precies te zijn. Het platform publiceerde midden februari namelijk voor het eerst zijn jaarlijkse kleurenpalet, “The Pinterest Palette”. De kleuren in het palet werden bepaald op basis van Pinterests trendvoorspellingen voor 2024. Onder meer badminton, blauwe make-up en kitscherige keukens werden onder de loep genomen. Het resultaat? Vijf trendy kleuren die jou kunnen inspireren bij je volgende creatieve assets: Desert Orange, Gummy Pink, Aqua Blue, Moss Green en Mocha Brown.
Mayte Destino is Content Manager bij Publicis Groupe