“Less is more” – Michel Libens (Propaganda)
“Less is More en dat op basis van superieur inzicht gebaseerd op data. In 2022 beseffen steeds meer content marketers dat gewoon meer content wellicht niet de beste oplossing is. Durven vereenvoudigen en dus minder, maar straffere content brengen wordt key.Dat betekent sterke creatieve ideeën uitwerken op basis van superieure inzichten en slimme data.”
“Terug naar de bron” – Koen Denolf (The Fat Lady)
“Waar ik zelf heel erg op aandring bij mijn klanten en in talks die ik geef, is een herwaardering van de eigen kanalen. Door jaren te flirten met alle nieuwe mogelijkheden op externe kanalen, hebben we onze owned media wat verwaarloosd, waarbij we tegelijk moesten ondervinden dat de effectiviteit van die externe – vooral social – kanalen achteruit gaat. Maak werk van een aantrekkelijke contenthub en nieuwsbrief, die mensen willen volgen. Optimaliseer ook alle content die eerder bottom of funnel zit, want daar gebeurt conversie. Pas dan is het opportuun om op externe platformen het mooie weer te gaan maken.”
“Meer halen uit de doelgroep” – Jef De Busser (HeadOffice)
“Ik hoop dat er – van kleine content creators tot grote bedrijven – meer wordt gehaald uit de doelgroep. Content marketing draait in de eerste plaats rond het verwerven van een eigen doelgroep. De lat van content marketing is afgelopen jaren fiks naar boven gegaan dus ik verwacht dat iedereen die nu een audience heeft opgebouwd daar (nog) verstandiger mee zal omgaan: meerwaarde voor de doelgroep creëren, onderscheidend zijn (om uit de content overload uit te kunnen springen) en meer manieren vinden om die doelgroep aan te zetten tot een winstgevende actie.”
“Raken en beroeren” – Karen Vandenbossche (BeContent)
“Consumenten zijn zich steeds bewuster van wat ze kopen, waarom ze iets kopen en van wie ze het kopen. Je moet je doelgroep blijven raken en beroeren. De affiniteit tussen doelgroep en merk juist zetten is de uitdaging voor 2022. Je moet je voortdurend afvragen of je content en je contentstrategie de ‘customer experience’ en dus ook de loyaliteit aan je merk verbeteren. Personalisatie is en blijft daarbij belangrijk, maar inhoudelijk ook de impact die je met ‘sociaal bewustzijn’ en ‘purpose’ kan creëren.”
“Cut the crap” – Wouter Temmerman (Spyke)
“De consument heeft geleerd wanneer content voor een merk een mindset is of enkel maar een ‘trucje’. Merken en organisaties die nog altijd blijven hangen in product centric content krijgen het moeilijk. Zij die al customer centric denken, wacht de uitdaging om hun inlevingsvermogen uit te puren. Dat betekent: vanuit meer empathie voor de doelgroep en vanuit een beter inzicht in behoeften, emoties en motivaties sterkere en relevantere content maken die je publiek écht helpt. Of omgekeerd gesteld: cut the crap. Op basis van empathie weet je bij welke content de consument zijn stekels opzet. Durf te kiezen om bepaalde content niet (meer) te maken.”
“Van conversion first naar content first” – Jonas Vandroemme (Com&Co)
“We merken een shift van ‘conversion first’ naar ‘content first’ en die zal zich in 2022 sterk doorzetten. Onze klanten vertrekken steeds minder van louter cijfermatige doelen zoals leads of conversies, maar vragen zich eerst af op welke content hun potentiële klanten überhaupt zitten te wachten. Daardoor krijgt het creatieve kernverhaal steeds meer de aandacht die het verdient. Zo’n kernverhaal bevat elementen van een klassieke positionering, maar maakt ook glashelder in welke context je een buitengewoon relevant verhaal te vertellen hebt.”