De 11 kanalen die elke content marketeer moet volgen

28 mei 2024

Ja, je kan YouTube inzetten om je merk te versterken of andere marketingdoelstellingen te bereiken. Maar je kan het ook gebruiken om bij te leren natuurlijk. Hier volgen de 11 kanalen die je als content marketeer zeker moet volgen. Abonneren maar!

1.Content Marketing Institute

Deze lijst is geen ranking, maar toch is het geen toeval dat het Content Marketing Institute op plek 1 staat. Net als via z’n site en z’n congres is het YouTube-kanaal een prachtige inspiratiebron voor elke content marketeer.

Oh ja, Content Marketing Institute heeft net een aantal van de strafste presentaties van Content Marketing World 2023 online geplaatst. Must watch!

www.youtube.com/@CMIContent

 

2. This Old Marketing

Het grootste verschil tussen de kwaliteit van de content en het aantal volgers zit zonder twijfel bij This Old Marketing. Dit kanaal, in het leven geroepen door content marketing coryfeeën Joe Pulizzi en Robert Rose, praat je elke week door de contentmarketingactualiteit.

Je kan het kanaal ook volgen als podcast op Hubspot Podcast Network.

www.youtube.com/watch?v=7WeQ-DNNTHk

 

3. Vanessa Lau

Joe Pulizzi focust de laatste jaren op de ‘creator business’, waarbij je als YouTuber of influencer een business uitbouwt. Eén van de beste voorbeelden hiervan is Vanessa Lau. Op haar kanaal deelt ze ook inzichten over hoe je dat het beste aanpakt.

www.youtube.com/@VanessaLau

 

4. Neil Patel

Hoe zet je digitale kanalen zo goed mogelijk in om traffic te genereren naar je site en je inkomsten te verhogen? Dat is de hamvraag die serial entrepreneur Neil Patel zich keer op keer stelt. Zijn inzichten worden door miljoenen mensen gevolgd. Allicht de grootste influencer in content marketing…

www.youtube.com/@neilpatel

 

5. Hubspot Marketing

We hadden het kanaal van meer dan 10 bedrijven in deze lijst kunnen plaatsen, maar kiezen enkel voor Hubspot Marketing. Dat toont immers prachtig aan hoe ook YouTube kan helpen om zijn filosofie ingang te doen vinden. YouTube als lead magnet!

www.youtube.com/@HubSpotMarketing

 

6. Gary Vee

Als mensen maar een letter nodig hebben om je familienaam te kennen, dan heb je het gemaakt. Begonnen in het wijnretailbedrijf van z’n familie is Gary Vaynerchuck uitgegroeid tot een cultfiguur, wat hij vooral te danken heeft aan de sneltreinvaart waarmee hij spreekt. Een interessante, maar vooral entertainende man.

www.youtube.com/@garyvee

 

7. Jay Baer

Nog zo’n contentmarketingicoon. Wat Steven Van Belleghem is voor ons land, is Jay Baer voor de wereld. Dé expert op het vlak van customer experience, customer centricity, … Hij maakt nog wel eens de oversteek naar content marketing.

www.youtube.com/@JayBaer

 

 

8. Behind the brand

Hoe bouw ik een merk? Dat is het uitgangspunt van dit kanaal, in het leven geroepen door Bryan Elliott. Hij slaagt er al jaren in om relevant te blijven, ook al door interviews met straffe marketinggoeroes.

www.youtube.com/@BehindtheBrand

 

9. IMU

Enkel kanalen in het Engels? Ik dacht het niet! Al moeten we toegeven dat er bitter weinig Nederlandstalige kanalen zijn die de moeite waard zijn. Dat van het Nederlandse bureau IMU is de uitzondering op de regel.

www.youtube.com/@imunl

 

10. Marketing Mania

In Frankrijk vinden we meer inspirerende kanalen. Zoals dat van Marketing Mania. Stan Leloup legt er de link tussen marketing en psychologie.

www.youtube.com/@MarketingMania

 

11. Le gratin par Pauline Laigneau

Een inspirerende dame, Pauline Laigneau! Ze is zelf entrepreneur en influencer, maar inspireert even graag marketeers met interviews met de crème de la crème uit de Franse marketingwereld.

www.youtube.com/@PaulineLaigneau

 

BONUS – TED

We geven je nog graag een bonus mee. An sich gaan de TED-video’s zelden over marketing of content marketing. Maar je kan er zoveel uit leren, ook voor content marketing.

www.youtube.com/@TED

De 21 strafste content creators in België

Hoe kijken content marketeers naar YouTube?

Mis niets over content marketing

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief