Alles draait rond het samenspel tussen de websitecontent en de zoekresultatenpagina’s van zoekmotoren als Google. De plaats van een artikel na een zoekopdracht is cruciaal met het oog op clicks en is sterk beïnvloed door de content zelf. Aangezien vooral overbodige content nefast is voor de vindbaarheid van een merk, pleit SEO-specialist Manick Bhan voor het toepassen van de 3R approach.
Stel een contentinventaris op
Een goede contentinventaris opstellen is volgens Bhan, die de strategie bondig uit de doeken deed op het platform van het Content Marketing Institute, een noodzakelijke eerste stap.
Een contentinventaris is een overzichtelijke spreadsheet, met daarin alle teksten en hun basisinformatie. Die lijst kan je vervolgens onderwerpen aan een ‘snoeiaudit’ met vier scores: verwijderen, recycleren, hergebruiken en behouden.
Verwijder gedateerde content
Sommige content is zo gedateerd of achterhaald, dat je er als merk niets meer mee kan aanvangen en de relevantie voor de klant of lezer volledig verdwenen is. Die blogartikels of pagina’s verwijder je dan ook best integraal van de website. Ook teksten die in tweevoud aanwezig zijn, doen het niet goed in de algoritmes van de zoekmachines en filter je beter weg.
Recycleer content
De content uit artikels die het niet (langer) goed doen in de statistieken maar wel nog steeds nuttige informatie bevatten, kan je recycleren en dus elders gebruiken. Wanneer twee teksten op dezelfde zoektermen mikken en elkaar de loef afsteken, is het bijvoorbeeld geen slecht idee om ze te bundelen op één pagina. Bepaalde content verplaatsen naar een meer populaire locatie op je website, kan in sommige gevallen ook een oplossing zijn. Op die manier raak je alleszins af van de minder succesvolle teksten die je platform naar beneden trekken in de zoekresultaten.
Teksten omzetten in een ander contenttype, is eveneens een interessante optie. In een brainstormsessie komen doorgaans heel wat mogelijkheden op de proppen: zo kan je een informatieve pagina niet alleen verwerken in een blogartikel voor een nieuwsbrief, maar ook kneden tot een video. Delhaize past deze strategie alvast toe in het kader van de receptenfiches op zijn website, want die duiken tegenwoordig op als short-form videos op de TikTok-pagina van de supermarktketen.
Hergebruik content
Soms kunnen artikels of pagina’s gewoon blijven bestaan, mits je er wat aan sleutelt. Bij teksten die lage retentiecijfers laten optekenen, kan een aangepaste structuur bijvoorbeeld soelaas bieden. Ook kan je een artikel naar een hoger niveau tillen door de titel, de inhoud en de meta-informatie beter te aligneren.
Het actualiseren van content is misschien wel het belangrijkste aspect binnen deze categorie. Op dat vlak kunnen merken heel wat leren van de nieuwsmedia, die duidelijk goed weten welke stukken ze in het verleden al gepubliceerd hebben en er op die manier via updates mee aan de slag kunnen gaan. Het belang van een goede contentinventaris wordt zo nogmaals in de verf gezet. Ook wat SEO-artikels betreft, want die moeten eveneens regelmatig geactualiseerd worden.
Zorg voor een continu proces
Het bijhouden van een tekstenlijst met ‘duurzaamheidsscores’ moet een continu proces zijn. Voortdurend precies weten welke content behouden kan blijven, en welke aangepast, verplaatst of verwijderd moet worden, is immers broodnodig met het oog op zoekresultaten en heeft dus een rechtstreekse invloed op de vindbaarheid en bijgevolg het succes van een merk.