Pauline Lannoo (The Fat Lady): “Gen Z heeft de klassieke marketing funnel met de grond gelijkgemaakt”

13 november 2024

Derde Belg ooit op het podium van Content Marketing World. Maar ook de jongste spreker op het congres. Pauline Lannoo (The Fat Lady) ging dieper in op hoe Gen Z denkt en doet, en hoe deze doelgroep te bereiken.

Een Gen Z’er die boomer marketeers vertelt hoe die met haar soortgenoten kunnen connecteren… Dat is in a nutshell het verhaal dat Pauline Lannoo, Head of Digital Strategy van The Fat Lady, op Content Marketing World bracht. Met ‘A Gen Z’er’s guide to the next generation in marketing’ was ze de jongste spreker op het congres. Iets waar we als Belgische contentmarketeers best fier op mogen zijn…

Haar presentatie stelt de klassieke marketing funnel in vraag. “Gen Z volgt deze funnel niet meer omdat ze een ander consumptiepatroon volgt”, klinkt het uit de mond van de 26-jarige Head of Digital Strategy. “Wij moeten niet noodzakelijk een merk kennen, voor we het overwegen en daarna pas converteren. Neen, bij ons is het eerder een Infinity Loop. Als marketeer moet je aanwezig zijn in alle fasen en ze niet funnelgewijs inzetten maar parallel naast elkaar laten lopen.  Gen Z gaat zelf op zoek naar informatie en inspiratie en doet hiervoor een beroep op content creators die ze vertrouwen (user generated content). Ze willen deel zijn van een community en hechten veel belang aan trouw, aan loyalty. Gen Z is – in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt – helemaal niet vluchtig. Als we overtuigd zijn van je merk en je product, houd je ons jarenlang.”

Learnings en takeaways

Pauline Lannoo benadrukt dat haar presentatie niet gebaseerd is op buikgevoel of persoonlijke overtuiging, wel op onderzoek en data over de doelgroep. “Ik vond het belangrijk om mijn stellingen telkens te onderbouwen”, zegt ze. “Daarnaast heb ik geregeld learnings en takeaways geïntegreerd. Snappen hoe de doelgroep is en denkt is één, maar weten hoe je ermee moet omgaan is nog iets anders.”

Benieuwd naar de 5 key takeaways die Pauline Lannoo tijdens haar presentatie deelde?

“Die aanpak sloeg duidelijk aan”, toont Bert van Loon zich een enthousiast toehoorder. “Ik zag heel wat deelnemers aan de sessie noteren en foto’s nemen. Logisch, deze sessie was praktisch en to the point.”

De Nederlandse contentmarketeer verwondert zich nog over de grote opkomst bij de sessie: “De zaal lag echt in een uithoek van het complex. Je moest er bewust naartoe trekken. Dat zoveel mensen dat deden geeft aan heel wat contentmarketeers worstelen met het bereiken van deze nieuwe doelgroep. Naast AI is het duidelijk een prioriteit dezer dagen.”

“Het toont aan dat mijn zenuwen net voor de sessie onterecht waren”, besluit Pauline Lannoo. “Al hadden ook de ondersteunende woorden van heel wat mensen daar al heel wat aan verholpen.”

Benieuwd naar de 5 key takeaways die Pauline Lannoo tijdens haar presentatie deelde?

Benieuwd naar andere rode draden van Content Marketing World 2024?

Mis niets over content marketing

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief