1. Influo
Influo is een online platform voor zowel influencers als merken als bureaus, waar ze elkaar kunnen vinden en helpen om elkaars doelen te bereiken. ‘Creators’ kunnen zich gratis registreren en op zoek gaan naar interessante samenwerkingen om zo professioneel te groeien. Merken en bureaus kunnen zich registreren op de online tool en op zoek gaan naar de juiste influencer om hun product, service of merk te promoten.
“Influo is een marktplaats waarin je als merk of agency een pitch kan publiceren. Influencers kunnen zich dan kandidaat stellen als ze geïnteresseerd zijn”, zegt Mie Van der Auwera van MMBSY, zij gebruikte eerder Influo. Merken en bureaus kunnen gemakkelijk een project opstarten in de tool, pitches ontvangen van geïnteresseerde creators en projecten en de resultaten ervan opvolgen. “Bij Influo zie je dat influencers die écht geïnteresseerd zijn in je samenwerking op de pitch gaan reageren, diegenen die weinig affiniteit hebben met het merk zullen het aan zich laten voorbij gaan.”
Je kan gratis toegang krijgen tot het online platform door je gegevens achter te laten. De bedrijven krijgen daarbij gratis ondersteuning van de Influo-experten. Heb je geen tijd om zelf alles te organiseren? Dan kan je ook je projecten laten managen door een expert campagne manager. Hoeveel dat juist kost is niet duidelijk, maar zal wellicht afhangen van de grootte van je bedrijf, je noden en campagnes.
Influo kon reeds merken zoals Nutella, Peugeot, Red Bull en Walt Disney overtuigen.
2. HypeAuditor
HypeAuditor is een platform dat sinds 2017 voor merken op zoek ging naar de juiste influencers om hen te representeren op basis van data. Nu is het platform gegroeid tot een “all-in one solution voor influencer marketing” dat werkt met artificiële intelligentie en machine-learning algoritmes. HypeAuditor heeft zichzelf gevestigd als een partner voor merken en bureaus die hun influencer marketing op een hoger niveau willen tillen en hun doelpubliek willen bereiken via YouTube, TikTok of Instagram. Dat doen ze door bedrijven te helpen bij het werven van influencers, managen van campagnes, beoordelen van content, beheren van betalingen, budgetten, product seeding en meer. De influencer database bevat meer dan 70 miljoen profielen, verdeeld over de drie socialemediakanalen.
Als bedrijf van minder dan vijf jaar oud en minder dan 25 werknemers kan je opteren voor een Lite-abonnement, wat je ongeveer 300-400 dollar per maand kost. Daarmee krijg je toegang tot de influencer database, kan je de influencers ook contacteren, verschillende templates downloaden en kan je rapporten laten maken met demografische data. Naast die Lite-versie is er ook de optie om het team van HypeAuditor contacteren, zij creëren na een meeting een plan op maat van je bedrijf. Hoeveel dat kost is opnieuw afhankelijk van de noden van je bedrijf. HypeAuditor is dus veel meer dan een eenvoudige tool om influencers te vinden, en daar zal hoogstwaarschijnlijk ook een prijskaartje aan vasthangen. Je kan het platform ook gratis uitproberen, maar bij de gratis versie kan je slechts weinig doen of zien.
Onder meer L’Oréal, Unilever en Dior gebruikten HypeAuditor eerder.
3. Modash
Bij Modash kan je zelf aan de slag en op zoek naar de geschikte influencer voor je campagne. De tool heeft een lijst van alle creators op Instagram, TikTok en YouTube, met allerhande performance en audience insights. Ze bieden verschillende pakketten aan, startend vanaf 120 dollar per maand. Met het ‘Essentials’-pakket krijg je toegang tot de influencer database, kan je 40 influencers contacteren en 10 posts monitoren per maand. Van 250 influencers kan je ook meer gedetailleerde info bekijken, zoals de performance en audience insights. Het Essentials-pakket is dus ideaal wanneer je influencers wil inzetten voor enkele campagnes, maar wanneer het niet je hoofdstrategie is.
Daarnaast heb je ook duurdere pakketten, van 299 en 899 dollar per maand. Bij die pakketten kan je steeds meer influencers contacteren, krijg je er meer data en insights over te zien en kan je tot 400 posts monitoren. Is dat niet genoeg, dan werkt Modash ook op maand, startende vanaf 16.000 dollar per maand. Je kan 14 dagen lang de tool gratis uitproberen.
Modash is hoe dan ook een stuk minder vergaand dan bijvoorbeeld HypeAuditor, waarbij de tool merken en bureaus wil helpen in alle aspecten van influencer marketing, inclusief strategie. Modash is voor merken en bureaus die de touwtjes zelf in handen willen houden en een goede tool nodig hebben om zelf op zoek te gaan naar influencers en om hun strategie uit te voeren.
Onder meer Google en Bolt maakten gebruik van Modash.
4. Creator.co
Creator.co is een Instagram-specifiek platform waarop zowel merken als creators zich kunnen registreren. Influencers doen dat gratis, merken en bureaus kunnen kiezen uit verschillende pakketten waaraan ook verschillende prijzen vasthangen. De meeste bedrijven maken gebruik van de tool om Instagram-influencers te ontdekken in de database van meer dan 200 miljoen creator-profielen. Dat doen ze door een campagne te delen op het platform, met alle informatie die een influencer nodig zou hebben om te kunnen deelnemen. Influencers kunnen op hun beurt rondkijken en kiezen aan welke campagnes ze willen meewerken. De tool werkt dus, net zoals Influo, als een marktplaats waarin merken en influencers elkaar kunnen vinden. Creator.co biedt ook experten aan die je verder kunnen helpen doorheen je campagne.
Het goedkoopste plan kost je 460 dollar per maand en is eerder een doe-het-zelf pakket waarbij je influencers kan zoeken en ook je campagnes mee kan managen. Vanaf 1.795 dollar per maand helpen experten uit de sector met je strategie. Betaal je nog een kleine duizend dollar meer, dan kan je hulp verwachten van een toegewijde accountmanager die het grootste deel van je influencercampagnes afhandelt, “from strategy to reporting”. Voor merken die met meer dan 50 influencers per maand willen samenwerken wordt een aangepast plan vanaf 3495 dollar per maand aangeraden.
Onder meer Colgate en Walmart maakten eerder gebruik van de tool.
5. Stellar
Ook bij Stellar kan je terecht om de juiste influencer te vinden voor je merk of campagne. Stellar heeft een database van meer dan 15 miljoen influencers die wereldwijd actief zijn. De tool maakt het mogelijk om het publiek van de influencers te analyseren en influencercampagnes te monitoren. Zo kan je er onder meer publicaties inplannen, relaties beheren en prestaties voor product placement, seedings en evenementen voorspellen. “Wanneer je met een influencer wil samenwerken, kan je via de tool op voorhand relevante statistieken raadplegen zoals de engagement rate en info over de volgers. Eveneens kan je de campagne opvolgen van A tot Z; van influencer-voorstellen delen met de klant tot de prestaties ervan meten en rapporten exporteren”, zegt Mie Van der Auwera, die ook reeds gebruikmaakte van Stellar. Je kan dus net zoals bij de meeste tools je campagnes of de campagnes van je klanten in hun volledigheid beheren op één plek.
Je kan de tool gratis uitproberen, daarna betaal je maandelijks een bedrag afhankelijk van de formule die je zelf makkelijk kan samenstellen op de website van Stellar. Voor 98 euro kan je alvast 25 influencers gedetailleerd analyseren. Je moet dan wel zelf op zoek naar influencers, maar die kan je makkelijk onder de loep nemen met de Stellar browser extensie. Wil je ook projecten monitoren en de resultaten ervan rapporteren? Dan kost dat je minstens 281 euro per maand. Wil je daarnaast ook nog toegang tot de database van meer dan 155 miljoen influencers, dan betaal je minstens 730 euro per maand. Hoe dan ook kan je zélf op maat je plan samenstellen en selecteren waar je als merk of agency nood aan hebt, zo heb je snel een idee wat je kost is en betaal je ook enkel voor de functies die je werkelijk gebruikt.
Onder meer Nintendo, Disney en Publicis maakten eerder gebruik van Stellar.