Waarom owned audiences ook voor kleine organisaties van grote waarde zijn

5 november 2025

Owned audiences zijn niet alleen weggelegd voor grote merken of marketingteams met bakken budget. Ook kleine organisaties, zonder groot advertentiebudget of een leger aan marketeers, kunnen hier enorm veel winst uit halen.

Owned audiences, ook voor de K in KMO

Wat kleine organisaties vaak wél hebben, is nabijheid. Persoonlijkheid. Klantgerichtheid. En een verhaal. In plaats van elk kwartaal te stressen over wat je nu weer op Instagram moet posten of hoeveel je “moet” investeren in Meta Ads, kun je investeren in relaties. In vertrouwen. In een systeem dat werkt op jouw ritme, met jouw waarden.

En nee, dat hoeft niet groots of ingewikkeld te zijn. Het begint met weten wie je wil bereiken, hoe je hen kan helpen en waar jij graag mee communiceert. Het vraagt om keuzes, en om consistentie. Maar het levert iets op waar je als ondernemer of kleinere organisatie écht rust uit haalt: grip op je zichtbaarheid. En duurzame groei, op jouw manier.

Want als KMO zonder de grote marketingbudgetten zijn juist owned audiences de manier om een duurzame klantenbasis uit te bouwen. Dat is een werk van lange adem, maar het loont. Op korte termijn en zeker ook in the long run.

Je bouwt een bedrijf voor de lange termijn, dus kan je maar beter zo snel mogelijk beginnen met het opbouwen van owned audiences die met het bedrijf meegroeien. Het is perfect mogelijk om tegelijkertijd aan die stabiele basis te bouwen, aangevuld met intensievere campagne- en actieperiodes om een boost te geven en de bekendheid te vergroten. Dat helpt ook weer bij het uitbouwen van je owned audiences.

Owned audiences in de praktijk

Hoe begin je nu met het opbouwen van owned audiences als KMO? Owned audiences worden opgebouwd bij je – je raadt het al – owned kanalen. Dat zijn kanalen waar je als bedrijf 100% eigenaar van bent. Zoals de website, de e-maillijst, een podcast en dat is het.

Zorg dat de website goed gevonden kan worden op het juiste moment, optimaliseer voor SEO en GEO en zorg dat geïnteresseerden hun gegevens kunnen achterlaten op de e-maillijst. Met een podcast bedien je weer een ander deel van je publiek, zij die liever luisteren of kijken dan iets lezen.

Met de juiste opbouw koppel je al die kanalen aan elkaar vast: een podcastaflevering die omgezet wordt naar één of twee artikels op de website, die dan weer als basis dienen voor een nieuwsbrief, of inspiratie bieden voor een gratis download of lead magnet die eraan gekoppeld wordt om verder het vertrouwen bij de toekomstige klanten op te bouwen.

Daarna kan je verder gaan kijken op welke kanalen je ideale klanten aanwezig zijn en graag tijd doorbrengen. Is dat Facebook? Instagram? LinkedIn? TikTok? Snapchat?

Kies één of twee kanalen uit waarmee je wil starten, en eens je daar de werking onder de knie hebt, kan je kijken om verder uit te breiden.

Zo kan je het aanpakken

Niet beter dan een goed voorbeeld om je op te inspireren. Zo is er een online audiologe gespecialiseerd in tinnitustherapie die dit volgens het boekje heeft uitgewerkt. Zij koos voor een slimme aanpak, met enkele cruciale elementen:

  1. Een goed uitgebouwde website met veel content die door zoekmachines goed gevonden wordt.
  2. Een video quiz waarmee ze haar e-maillijst uitbouwt. Zo leren toekomstige cliënten haar kennen, want vertrouwen is in deze klantrelatie ontzettend belangrijk. Daarnaast kan ze met de quiz e-mailadressen verzamelen en cliënten naar de juiste hulp of aanpak doorverwijzen op basis van hun antwoorden.
  3. Een podcast, gebaseerd op veelgestelde vragen vanuit de praktijk. Deze afleveringen blijven het goed doen en worden nog dagelijks beluisterd, terwijl er nergens meer naar verwezen wordt vandaag de dag. Vanuit die afleveringen stromen mensen door naar – je raadt het al – de e-maillijst.
  4. Een nieuwsbrief, die elke twee maanden wordt verstuurd en die een combinatie bevat van een persoonlijke intro, nieuwe inzichten of actualiteit, concrete tips waar ze meteen mee aan de slag kunnen, waardevolle content in de vorm van een blog of podcastaflevering en elke keer een link naar het aanbod. Die aanpak werkt! Na elke nieuwsbrief is er een piek in podcastluisteraars, in websitebezoekers en in aanvragen voor een kennismakingsgesprek. Sterker nog, de nieuwsbriefontvangers nemen de tijd om te antwoorden op de nieuwsbrief, om te laten weten wat ze eraan hebben, welke tips ze willen toepassen en meer. Dan weet je dat je mensen raakt, als ze de moeite doen om te antwoorden op een nieuwsbrief.

De kracht van de combinatie

De sterkste manier om je owned audience uit te bouwen, is wanneer je dat kan doen in combinatie met earned en paid kanalen. Ook voor de K in KMO zijn er vandaag de dag heel wat manieren om voor een klein budget toch extra zichtbaarheid te genereren bij de juiste klanten. En toch laat het voorbeeld van hierboven zien dat dat niet altijd nodig is.

Smijt het geld niet door ramen en deuren, maar kies voor een bewuste en doordachte strategie om je owned audiences op te bouwen. Je bedrijf wordt er op lange termijn alleen maar beter van!

Evi Driesen

Chief Content Officer, De Contentfabriek.