Case: Accountants Van Morgen
30% minder studenten boekhouding. Talloze openstaande vacatures. Veel te veel Gen Z’ers die denken dat accountants een hele dag aan hun bureau zitten om cijfertjes te analyseren. De accountancysector zat met een imagoprobleem.
Het beroep attractiever maken, zesdejaars charmeren, meer vacatures invullen: met die doelstellingen voor ogen verzamelden acht accountancy- en consultingbedrijven onder de noemer Accountants Van Morgen. Samen met RCA kwamen ze uit bij een strategie opgehangen aan maar lang niet beperkt tot een YouTube-video van Bockie De Repper.
De held achter de ondernemer
Evelien Olaerts (RCA): “De acht kantoren wilden af van het beeld dat jongeren hebben van accountants: mensen die een hele dag achter de computer zitten en een saai, stoffig beroep uitoefenen. Want de realiteit is anders, zeker nu de opkomst van AI repetitieve taken wegneemt. De moderne boekhouder is de held achter de ondernemer, iemand die zich ook bezighoudt met het strategische en dromen helpt waarmaken.”
De boodschap was duidelijk, maar hoe breng je die over op jongeren? “Door in hun leefwereld te stappen”, stelt Evelien Olaerts. “We vertrokken bij het idee dat ook een influencer een soort ondernemer is. En dus een accountant nodig heeft. Jongeren kijken op naar influencers, maar die kunnen hun ding niet doen zonder een goede accountant.”
En dus ging RCA op zoek naar iemand die bereid was samen met z’n boekhouder op pad te gaan. “Zo zijn we bij Bockie De Repper terechtgekomen, iemand die al een goede band had met z’n accountant. De spotlight delen, was een van de enige vereisten die we meegaven in de briefing. Het was vooral belangrijk dat Bockie z’n eigenheid behield en zo kon connecteren met de doelgroep.”
Brede kanalenstrategie
Waarom net Bockie? “Een studiekeuze maak je niet alleen. Ook je vrienden, leerkrachten en ouders hebben daar een zekere invloed op. Anders dan pakweg een TikTok-creator spreekt Bockie meerdere doelgroepen aan. Hij was de ideale ambassadeur.”
Maar ook qua kanalen was de aanpak veelzijdig. Er zat een mediacampagne achter, er werden honderden posters verspreid in de hogescholen en met accountantsvanmorgen.be zag een heus kennis- en inspiratieplatform het levenslicht. “Je ziet wel vaker dat merken een leuke campagne opstarten, maar die niet optimaal inzetten en hun bereik zo zelf limiteren.”
Enkele resultaten:
- 465.000 organische views
- 3,5% engagement rate op Instagram, 2% op YouTube
- 41 miljoen impressies
- 200.000 platformbezoeken
- Stabiliserende tot zelfs stijgende inschrijvingscijfers
- Eremetaal op de Jamies, de BORA’s en de BOCA’s
Conclusie: denk – in elke sector – ook aan ongewone influencers
De Accountants Van Morgen-campagne bewijst ten eerste dat influencer marketing eigenlijk in elke sector z’n vruchten kan afwerpen. Evelien Olaerts: “Ik geloof daar rotsvast in, al wil dat niet zeggen dat het in elke branche even evident is. Maar als de doelstelling scherp is, de strategie goed uitgewerkt en de uitvoering voldoende creatief, kan je overal mooie resultaten boeken met influencers.”
Ook – en misschien nog sneller – met een minder vanzelfsprekende influencer. Dat is dan bijvoorbeeld iemand die qua aanzien of bereik niet tot het kransje topinfluencers behoort die de ene na de andere merkovereenkomst binnenhalen, of iemand die op het eerste gezicht niet bij een campagne lijkt te passen. Onverwachte combinaties vallen meer op.
Gedeelde waarden en ambassadeurschap
Een minder voor de hand liggende influencerkeuze is echter geen uit de lucht gegrepen influencerkeuze. “Ook dan moet er een match zijn, zowel kwalitatief – delen persoon en merk dezelfde waarden? – als kwantitatief – strookt het bereik van de influencer met het beoogde doelpubliek?”
Zijn er nog valkuilen? “Een kortetermijnperspectief. Een steengoede campagne die plots afloopt, waarbij niet wordt nagedacht over een vervolg en er dus niets meer van het merk te zien is op het profiel van de influencer, dat is gewoon een gemiste kans. Ik ben ervan overtuigd dat langetermijnrelaties met influencers nog straffere resultaten kunnen opleveren. Iemand voor meerdere jaren als ambassadeur aan je merk binden, komt de authenticiteit van de boodschap alleen maar ten goede.”