De werkvloer van morgen

Podcast ‘De werkvloer van morgen’ bewijst: denk aan populaire contentvormen

26 februari 2025

Akkoord, helemaal nieuw zijn podcasts anno 2025 niet meer. Toch blijft deze contentvorm voor heel wat merken onontgonnen terrein. Ondanks het immense potentieel om er thought leadership mee uit te dragen en complexe topics tastbaar te maken. De podcast van USG Professionals biedt een treffend voorbeeld.

Case: De werkvloer van morgen (USG Professionals)

USG Professionals is een HR-dienstverlener gespecialiseerd in het outscourcen van consultants. Daarnaast zet het begeleidingstrajecten op om professionals te ondersteunen bij de stap naar zelfstandig ondernemerschap. “Een organisatie waar heel wat expertise gebundeld is en dus veel content uit te puren valt”, aldus Joke Van Damme (Propaganda).

Een aaneenschakeling van contentformats leidde tot een inspirerende podcast. “Eerst werkten we een whitepaper uit: De werkcultuur van morgen. Daarna volgde een blogreeks over freelancen. Maar omdat daar zoveel over te vertellen viel en het doelpubliek bovendien steeds groter werd, leek het ons een goed idee om er ook enkele podcastafleveringen over te ontwikkelen.” De ‘Start to Freelance’-podcast was geboren.

Met deze podcast kon USG zijn aanbod voor startende freelancers onder de aandacht brengen, maar ook zijn expertise en thought leadership rond allerlei relevante thema’s uitdragen. Daar zijn podcasts uitermate geschikt voor.
Joke Van Damme - Propaganda

Drie seizoenen

Met dank aan het grote succes van Start to Freelance – “wat we konden meten, want de fragmentatie aan platformen en luisteraars is groot, was heel positief” – evolueerde dit podcastverhaal naar een heuse reeks met intussen al drie ingeblikte seizoenen en De werkvloer van morgen als overkoepelende noemer.

Waar het tweede seizoen de impact van AI op de werkvloer behandelde en de titel Future of Work meekreeg, ging seizoen drie (Wendbaar met Projecten) over de verschillende visies op projectmanagement. Telkens deelden zowel interne als externe experts en ervaringsdeskundigen tips, inzichten en persoonlijke verhalen waar freelance consultants maar ook bedrijfsleiders heel wat van kunnen leren.

Het caseverhaal van Propaganda?

Conclusie: denk aan populaire contentvormen, zoals podcasts

De troeven van het podcastmedium zijn groot, vindt Joke Van Damme. “Het stelt je in staat om ook complexe onderwerpen in behapbare content te gieten. In vergelijking met het aandachtig doorlezen van een longread, is de drempel om een podcast te beluisteren veel kleiner. Zo kan je je doelpubliek breder bereiken en je thought leadership gemakkelijker overbrengen.”

Maar ook de binding met het publiek is anders, klinkt het. “Zo’n luisterervaring voelt veel persoonlijker aan. Een podcast biedt een nabijheid en warmte die al eens durft te ontbreken in tijden van AI.”

Ook nu er meer en meer podcasts gemaakt worden, blijft het een onderscheidend medium. Een podcast is zeer interessant voor zowat elk merk dat veel te vertellen heeft en kan rekenen op een publiek met een grote honger aan kennis. Los van de sector waarin het actief is.
Joke Van Damme - Propaganda

Een goede voorbereiding is alles

Een aantal mensen uitnodigen en de opnameknop indrukken, uiteraard is dat lang niet genoeg. “Een goede voorbereiding is alles. Je moet echt de tijd nemen om na te denken over de thema’s die je aan bod wil laten komen, hoe je die wil structureren en welke experts interessant kunnen zijn.”

Wat die genodigden betreft, zijn voorgesprekken cruciaal. “Zo weet je op voorhand waar ieders expertise zit en op welk punt iemand meerwaarde kan bieden. Dat is belangrijk om een kwalitatieve podcast te kunnen samenstellen. Tegelijk mag je niet vergeten dat sommige mensen vlotte sprekers zijn en anderen – ondanks hun genialiteit – eerder warrig overkomen. Dat heeft een impact op hoe een gesprek verloopt en in welke mate de host het heft in handen moet nemen. En mogelijk op het montagewerk achteraf.”

Verdiepend format

“Voor organisaties die net als USG Professionals bekendstaan om hun brede expertise is het niet zo moeilijk om goede topics te vinden voor een podcast. Alleen: blijf nooit hangen bij een oppervlakkige uiteenzetting. Een podcast is een verdiepend format, waar luisteraars op afstemmen omdat ze op zoek zijn naar diepgang en nieuwe inzichten.”

Joke adviseert podcastmakers daarom om vooraf telkens een aantal op het publiek gerichte vragen te overlopen en de what’s in it for them te beantwoorden. “Welke vragen leven bij de mensen uit de doelgroep? Waar zijn ze naar op zoek? Welke informatie en praktische handvatten hebben ze nodig? Welke inzichten helpen hen vooruit?”

Mogen we eigenlijk een vierde seizoen van De werkvloer van morgen verwachten? “Dat staat voorlopig niet op de planning. USG Professionals speelt graag met formats en pint zich liever niet vast op één contentvorm. Maar zeg nooit nooit, want het waren toffe en voor ons als makers ook bijzonder leerrijke projecten.”

Nieuwe contentvormen

Podcasts zijn lang niet de enige nieuwigheid in contentland. Ook volgende nieuwe of nog onvoldoende benutte vormen van content kunnen interessant zijn binnen een contentmarketingstrategie.

  • Interactieve content
  • Microcontent (bv. carrousel, mini-infographic, short-form explainer)
  • AI-gepersonaliseerde of conversationele content
  • Gamified content (bv. op Roblox)
  • User-generated content (UGC)

Drie merken delen hun ervaringen met podcasts

Content marketing op Roblox