Everyone Hates Marketers – The only podcast for people sick of marketing bullshit – beschikt over een eigen website en is daarnaast te beluisteren op alle gekende podcastplatformen.
Van start met content marketing (in B2B)
De Zwitserse Sara Stella Lattanzio pleit resoluut voor het verrijken van B2B-marketing met content marketing en tekende afgelopen jaar voor een van de meest boeiende passages in de podcast. Zo gaat ze vanuit een tastbaar praktijkvoorbeeld in op de eerste hindernis waar veel content believers mee te kampen hebben binnen een organisatie of een marketingteam: de anderen overtuigen van de kracht van content marketing. Enkel zo kan de bal immers aan het rollen gaan.
Haar tips? Simpel maar o zo doeltreffend. “Ik luister eerst naar hun noden en maak dan duidelijk dat content nauw verband houdt met hun dagelijkse job, dat content marketing een tool is die zij zelf kunnen activeren.” Een gewiekst verkooppraatje is handig, maar met een sterke whitepaper achter de hand, is de kans op het binnenhengelen van een prospect nog veel groter (les 1).

Niet minder interessant: de brug slaan tussen de interne experts en de marketeers binnen een bedrijf “kost erg veel tijd”, maar is een werkelijk cruciale opdracht met het oog op zowel de contentstrategie als de uiteindelijke contentcreatie (les 2).
En hoe groter de organisatie, hoe meer nood aan een zeer gestructureerd en gedetailleerd contentproces. Waarin iedereen die erbij betrokken zou moeten zijn, dat ook effectief wordt vanaf dag één, zo benadrukt Lattanzio (les 3).
Let op voor fricties in de contentmarketingfunnel
“Er bestaat wel degelijk een middenweg tussen kwalitatief hoogstaande content en clickbait”, stelt de Amerikaanse content marketingspecialist Amanda Natividad wanneer ze het belang van een goede hook bespreekt. “Iedereen die daarin een binaire keuze maakt, slaat de bal mis.” Je hebt elementen van beide – kwaliteit en aantrekkingskracht – nodig om succesvol te zijn met content marketing (les 4).
Vermijd een geforceerde marketingfunnel (les 5), leren we eveneens van Natividad. Welke platformen je ook uitkiest om je (TOFU-)content op te publiceren, het is cruciaal dat die content er een volwaardig en “voldoende native” plekje krijgt. Iemand via twee links en evenveel landingspagina’s naar een download in ruil voor contactgegevens loodsen, creëert onnodige fricties. “Die doorstroming doorheen de funnel kan wachten. Toon eerst wie je bent en waar je voor staat.”
Doorheen de episode geeft ze vanuit haar ervaring als content creator heel wat prikkelende, concrete schrijftips mee. De top 3:
- “Geef een post-idee voor een kanaal als LinkedIn meteen vorm op dat platform zelf en niet in een externe tekst-editor. Zo krijgen ook je lezers het immers te zien.” (les 6)
- “Ik schrijf altijd met mezelf voor ogen – de persoon die snel afhaakt en het stuk eigenlijk niet wil lezen.” (les 7)
- “Ik gebruik voorbeelden waarvan ik zeker weet dat ze nergens anders te vinden zijn – en dus vaak uit mijn eigen leefwereld.” (les 8)
Een repurposing-mindset bij de eerste distributie
Nog zo’n leerrijke aflevering is die met Harry Dry, geestelijke vader van marketingexamples.com. Vijf jaar oud intussen, maar soms is het nu eenmaal een goed plan om wat oudere maar nog steeds relevante content op te diepen en in aangepaste vorm te delen. De podcast ‘3 steps to repurposing your content for every channel’ is zonder twijfel zulke content.
Voor alle duidelijkheid: met repurposing verwijst Harry niet naar het herwerken en zo opnieuw benutten van oudere content, maar naar het herwerken van nieuwe content in het kader van een zeer kanaalafhankelijke distributiestrategie. Wat zijn met talloze voorbeelden doorspekt betoog net zo interessant maakt.
Hij gaat onder meer in op hoe je een blogartikel het best verspreidt via sociale media. Het zomaar delen op je Facebookpagina blijkt niet genoeg. Nog voor hij een artikel publiceert op zijn website, haalt hij er de meest tot de verbeelding sprekende tip, passage of illustratie uit. Die giet hij dan in een visual, die op de eigen accounts maar telkens ook in allerlei Facebookgroepen terechtkomt (les 9). “Dat geeft je content tractie, nog voor die online staat.” Meer nog: “vergeet je blog even en probeer het best mogelijke resultaat te behalen op elk platform” (les 10).
Maar waar zit dan de link met de oorspronkelijke content? Er zijn meerdere opties (les 11). Ofwel speel je handig in op discussies die rond deze content ontstaan door in de commentaren subtiel de link naar het volwaardige stuk mee te geven. Ofwel voorzie je een verwijzing naar je website op elke visual, zodat mensen die deze kostbare afbeelding opslaan later nog de weg terug vinden naar je website.
Een nichepubliek bereiken, geld verdienen met je blog en PR-tips voor gevorderden
Ook de volgende afleveringen van Everyone Hates Marketers kunnen jou als Belgische contentmarketeer op weg helpen: