Sociale media maken op twee manieren hun intrede in het SEO-verhaal. Aan de ene kant is er het feit dat platformen als Instagram en TikTok vandaag zelf gebruikt worden als zoekmachines, aan de andere kant blijkt er ook een rechtstreekse impact van socialenetwerksites op ‘traditionele’ zoekresultaten te bestaan.
Digital Specialist bij OnlyHumans
Beïnvloeden sociale media je SERP-ranking?
De hamvraag: (in welke mate) beïnvloeden sociale media je SERP-ranking – de plaats die je content inneemt op de zoekresultatenpagina’s (search engine results pages)? SEO-technisch is er alleszins sprake van een directe link, vertelt Jeroen. “Eén van de pijlers van SEO is autoriteit, en daarvan zijn kwalitatieve externe links een sterke indicator. Het is dus altijd een goed idee om je content te delen op je eigen sociale media, al dat is op zichzelf nog geen succesformule.”
SEO en zichtbaarheid: zorg dat je merk op alle platformen opvalt
“Het is vandaag echt een verhaal van schaalbare content, waarbij je van start gaat met een basisstuk en dat distribueert via of vertaalt naar je verschillende kanalen.” Eerder dan louter hoog te willen scoren op Google, moet volgens Jeroen de ambitie spelen om de vindbaarheid van je merk over alle kanalen heen te maximaliseren.
Overal afzonderlijk nadenken over SEO-optimalisaties, is daarom een goede zet. Ook omdat er toch nog sprake is van een tweede rechtstreeks verband: YouTube-video’s en Facebookpagina’s duiken al eens op in de zoekresultaten. “Socials die goed scoren, vergroten je visibiliteit kortom op meerdere manieren.”
Sociale media als hedendaagse zoekmachines
Qua contentdistributie op verschillende paarden wedden én daarbij rekening houden met de huidige beste practices van SEO, is met name belangrijk omdat veel socials zijn uitgegroeid tot zoekmachines op zich.
De opkomst van search op sociale media onder jongeren
Hoewel de zoekfunctionaliteiten van sociale media in alle leeftijdscategorieën aan populariteit winnen, is dat bij uitstek het geval bij de jongste generaties. Zeker wat TikTok betreft. “Jongeren gaan er op zoek naar objectief advies. Ze schatten dan ook vooral de opinies van hun peers en influencers naar waarde.”
En dus moeten ook merken er aanwezig zijn, eventueel door middel van influencer marketing. “Het is aan hen om op zoek te gaan naar waardevolle kruisbestuivingen, want zulke socials zijn uitermate geschikt om een zeer groot bereik te realiseren.” Dat vergt wel een adequate aanpak, met aandacht voor SEO-basics als de juiste tags maar vooral voor het inhoudelijke. “Een medium als TikTok is en blijft bijzonder vluchtig. Om op te boksen tegen de clutter, moet je zeer creatief en bovenal oprecht uit de hoek komen.”
Van klik naar aandacht
“Het gevecht om de klik is vandaag een gevecht om de aandacht geworden. Merken moeten overal aanwezig zijn waar de verschillende segmenten van hun doelgroep zich ook bevinden. Idealiter zijn ze daarbij telkens het eerste contactpunt, zeker in tijden van AI, de Search Generative Experience en het zero click-verhaal. Als een groot deel van het antwoord op een zoekopdracht rechtstreeks in de zoekervaring tot uiting komt, selecteert de AI-assistent je bij voorkeur als eerste bron.”
Relevantie en engagement
Wanneer het gaat om het gunstig stemmen van de algoritmes om de visibiliteit van een merk te stimuleren, komt Jeroen opnieuw terug bij codewoorden als autoriteit en relevantie. Veel meer dan pakweg de keywordkeuze, bepalen die immers het opgewekte engagement – en daar ligt echt de sleutel.
Net als bij het AI-verhaal mogen we dus concluderen dat de basisprincipes van content marketing absoluut overeind blijven in deze nieuwe tijden. “En ook hier is de menselijke toets cruciaal. Want nogmaals, de eindpunten van de contentreis blijven dezelfde.”