Voice search is op zich geen nieuwe innovatie, maar kreeg onder invloed van enkele recente technologische ontwikkelingen (lees: AI) nieuw leven ingeblazen. “Naar goede gewoonte loopt Europa wat achter op de Verenigde Staten”, laat Jeroen erover optekenen. “Niet onlogisch ook, want in tegenstelling tot de Engelstalige Amerikaanse markt – de testmarkt bovendien – is de Europese vanuit demografisch en cultureel oogpunt zeer complex en bijgevolg minder matuur.”
Digital Specialist bij OnlyHumans
Met geoptimaliseerde content inspelen op de conversationele zoekervaring
De veranderde, conversationele zoekervaring die al aan bod kwam in het AI-luik, is bij uitstek van tel in het kader van voice search. “Of mensen nu een mondelinge zoekopdracht ingeven op ChatGPT, een vraag stellen aan een smartspeaker als Alexa of gewoon gebruikmaken van voice search op Google, feit is dat zulke zoekopdrachten langer zijn en vaker in volzinnen worden geformuleerd. Daar moet je rekening mee houden bij het creëren van content.”
Concreet: kies voor natuurlijke taal, hanteer vraagvormen en formats als FAQ’s en Q&A’s en hou rekening met contextuele factoren en zoekintenties. “We zullen op zoek moeten naar de juiste mix van schrijftaal en spreektaal, om zo uit te komen bij content die mooi aansluit op de zoekopdracht. Gewoon hopen dat zoekmachines genoeg semantische kennis hebben om die vertaalslag zelf te maken, is niet de oplossing.”
Jeroen voegt hier graag nog een technische voetnoot aan toe. “Om je visibiliteit in de zoekresultaten te vergroten, kan je gestructureerde data toevoegen aan je content: extra stukjes code die zoekmachines helpen begrijpen waarover je publicaties nu eigenlijk gaan.”
AI als tool bij voorgelezen content
Artificiële intelligentie brengt veranderingen teweeg in het landschap van zoekmachines en queries, maar kan ook worden aangewend om content op die nieuwe leest te schoeien. Zeker bij content die voorgelezen in plaats van gelezen wordt – verbal search results, gesproken zoekresultaten die al dan niet volgen op een ingesproken zoekopdracht. “Als je aan AI-software vraagt om een natuurlijke, informerende tone of voice toe te passen op een bestaande geschreven tekst, zal die allicht beter tot uiting komen via een smartspeaker.”
Net daarin schuilt nog de grootste winstmarge, geeft Jeroen tot slot aan. “Qua intonatie zitten smartspeakers nog lang niet op het niveau van de mens, terwijl de juiste nadrukken en nuances essentieel zijn om een boodschap goed over te brengen.” Ook dat weten content marketeers als geen ander.