De opmars van AI in SEO: wat betekent het voor zoekoptimalisatie?
“Ook in het SEO-wereldje is artificiële intelligentie alomtegenwoordig. Met al haar stroomversnellingen was 2023 het jaar van AI, inclusief een grote impact op zowel het marketinglandschap als op de algemene technologische vooruitgang. Wat onvermijdelijk ook SEO op z’n kop zette.”
SEO en sociale media: hoe platformen zoals Instagram en TikTok zoekgedrag veranderen
Sociale media maken op twee manieren hun intrede in het SEO-verhaal. Aan de ene kant is er het feit dat platformen als Instagram en TikTok vandaag zelf gebruikt worden als zoekmachines, aan de andere kant blijkt er ook een rechtstreekse impact van socialenetwerksites op ‘traditionele’ zoekresultaten te bestaan.
Voice search en SEO
Voice search is op zich geen nieuwe innovatie, maar kreeg onder invloed van enkele recente technologische ontwikkelingen (lees: AI) nieuw leven ingeblazen. “Naar goede gewoonte loopt Europa wat achter op de Verenigde Staten. Niet onlogisch ook, want in tegenstelling tot de Engelstalige Amerikaanse markt – de testmarkt bovendien – is de Europese vanuit demografisch en cultureel oogpunt zeer complex en bijgevolg minder matuur.”
Digital Specialist bij OnlyHumans