Drie SEO-trends: zo bepalen AI, sociale media en voice search het SEO-landschap in 2025

28 november 2024

Digital Specialist Jeroen Goetschalckx (OnlyHumans) deelt zijn visie op enkele van de meest impactvolle trends in het zoekoptimalisatielandschap. Een analyse waarin we al snel een tweetal rode draden onderscheiden: natuurlijke taal wordt alsmaar belangrijker en de rol van contentexperts is allesbehalve uitgespeeld.

De opmars van AI in SEO: wat betekent het voor zoekoptimalisatie?

“Ook in het SEO-wereldje is artificiële intelligentie alomtegenwoordig. Met al haar stroomversnellingen was 2023 het jaar van AI, inclusief een grote impact op zowel het marketinglandschap als op de algemene technologische vooruitgang. Wat onvermijdelijk ook SEO op z’n kop zette.”

Jeroen over artificiële intelligentie en SEO

SEO en sociale media: hoe platformen zoals Instagram en TikTok zoekgedrag veranderen

Sociale media maken op twee manieren hun intrede in het SEO-verhaal. Aan de ene kant is er het feit dat platformen als Instagram en TikTok vandaag zelf gebruikt worden als zoekmachines, aan de andere kant blijkt er ook een rechtstreekse impact van socialenetwerksites op ‘traditionele’ zoekresultaten te bestaan.

Jeroen over sociale media en SEO

Voice search en SEO

Voice search is op zich geen nieuwe innovatie, maar kreeg onder invloed van enkele recente technologische ontwikkelingen (lees: AI) nieuw leven ingeblazen. “Naar goede gewoonte loopt Europa wat achter op de Verenigde Staten. Niet onlogisch ook, want in tegenstelling tot de Engelstalige Amerikaanse markt – de testmarkt bovendien – is de Europese vanuit demografisch en cultureel oogpunt zeer complex en bijgevolg minder matuur.”

Jeroen over voice search en SEO

Jeroen Goetschalckx

Digital Specialist bij OnlyHumans

Mis niets over content marketing

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief