1. Ga voor een multichannel aanpak
De tijd dat je content slechts via één enkel kanaal de wereld kon insturen, ligt ondertussen al ver achter ons. Inzetten op de juiste kanalen waarvan je doelgroep gebruikt maakt, is de boodschap. Maar ook per kanaal kies je best voor een mix, namelijk door organic en paid te combineren. Wie op social paid inzet, zal de return van z’n organic posts zien verbeteren. En omgekeerd. Maar ook voor PR en native advertising geldt dit. Je native advertising-inspanningen komen beter tot hun recht als je af en toe ook redactioneel aan bod komt. En omgekeerd. Distributie is geen of-of, wel en-en.
2. Kies ook voor paid media
Budget voorzien voor contentcreatie, maar niet (of nauwelijks) voor contentdistributie is zinloos. Paid media zijn geen optie meer, maar een must. Enkel door paid media toe te voegen kan je de driehoek owned – paid – earned succesvol uitbouwen en boven het maaiveld uitkomen. Paid media bezorgen je namelijk snelheid, ze dienen als een accelerator om meer mensen naar je content hub te loodsen.
3. Werk aan het opbouwen van een eigen publiek
Paid media hebben het echter niet onder de markt. Het einde van de third party cookies, Mail Privacy Protection, beperktere targetingmogelijkheden op Meta, … Het doelgericht bereiken van jouw doelgroep wordt steeds moeilijker. Gelukkig is er een oplossing, namelijk het uitbouwen van je eigen addressable audience, een publiek waarmee jij in contact kan komen wanneer jij dat wil.
4. Volg in je kanalenstrategie een contentfunnel approach
De traditionele contentfunnel met top of funnel-content, middle of funnel-content en bottom of funnel content dient niet enkel om de gepaste content te creëren; je kan het kader ook gebruiken bij contentdistributie. Concreet begin je met een breed verhaal te brengen op veelgebruikte kanalen. Wie interesse heeft getoond, kan je vervolgens retargetten met consideration content.
Uiteraard is het zeer belangrijk om je hygiënelaag aan content op voorhand klaar te hebben. Wanneer prospecten of geïnteresseerden op je website terechtkomen, moeten ze daar het antwoord op al hun vragen kunnen vinden, en moeten ze bovendien overtuigd worden om tot aankoop of een andere actie over te gaan.
5. Hou rekening met de TikTok’isering van social media
TikTok heeft voor een andere manier van omgaan met bewegend beeld gezorgd. De typische videoformats – kort en herhalend – hebben ook hun weg gevonden naar andere sociale media. YouTube doet het met YouTube Shorts en Instagram met reels.
Wie video op social media wil verspreiden heeft er dus alle baat bij de formatregels op social media te volgen. Niet alleen om compatibel te zijn, maar ook om in te spelen op wat gebruikers verwachten. “Make TikTok’s not ads”, aldus het advies van TikTok.
6. Vind niet steeds het warm water heruit
Het is uitermate belangrijk om frequent content met de buitenwereld te delen. Maar dat het telkens om vers gecreëerde content moet gaan, is een misverstand. Maak content die je idealiter meerdere keren kan verspreiden, al dan niet met andere aanjagers op social media. Zet in op repurposing content. En ga na wat je misschien jaren geleden al via organic deelde, maar nu nog een tweede leven via paid media kan krijgen.
Meer over hoe je met repurposing van content aan de slag kan gaan.
7. Meet en optimaliseer
Net omdat je content opnieuw kan verspreiden, is het heel belangrijk heel nauwkeurig te meten wat wel en niet werkt. Bepaal op voorhand wat je belangrijkste KPI’s zijn. Zo weet je of je content distributie heeft gewerkt, kan je je distributiestrategie optimaliseren en steeds betere resultaten boeken.