SEO en AI: deze drie trends zullen je SEO-strategie in 2025 zeker beïnvloeden

28 november 2024

Digital Specialist Jeroen Goetschalckx (OnlyHumans) deelt zijn visie op drie impactvolle trends in SEO-land. Met in deel één van de analyse: artificiële intelligentie.

“Ook in het SEO-wereldje is artificiële intelligentie alomtegenwoordig”, steekt Jeroen van wal. “Met al haar stroomversnellingen was 2023 het jaar van AI, inclusief een grote impact op zowel het marketinglandschap als op de algemene technologische vooruitgang. Wat onvermijdelijk ook SEO op z’n kop zette.”

Jeroen schetst een drieledig verhaal:

1.Efficiëntie in SEO met AI

“SEO-specialisten en marketeers kunnen AI gebruiken als rechterhand, om een aantal taken gevoelig te versnellen. Door een ChatGPT of Google Gemini te vragen om een bestaande lijst van keywords te categoriseren naar type of intentie, sla je een significante efficiëntieslag.”

2. Machine learning in zoekmachines

“Ook de gekende zoekmachines zetten sterk in op AI-technologie. Via machine learning kunnen ze op basis van hoe mensen omgaan met zoekresultaten slimmer worden en hun diensten optimaliseren. Anderzijds fungeren AI-tools en large language models ook zelf als zoekmachines. Kijk maar naar Perplexity, dat steunt op dezelfde chatervaring en de klemtoon verplaatst van zoekmachine naar antwoordenmachine.”

3. Context en conversatie: de toekomst van zoekervaringen dankzij AI

“Er is aansluitend ook heel wat verandering op til voor de eindgebruiker. De Search Generative Experience van Google is in niets te vergelijken met de zoekervaring van enkele jaren terug. De snelheid, kwaliteit en relevantie van de zoekresultaten scheren voortaan ongezien hoge toppen.

De taalmodellen die nu achter de zoekmachines schuilgaan, transformeren zoekopdrachten chatbotgewijs in conversaties. Zo maakt AI het verschil op vlak van zoekervaring, maar ook in functie van de kwaliteit van de resultaten: door over meer contextuele informatie te beschikken, groeit het begrip van de zoekintenties.”

Jeroen Goetschalckx

Digital Specialist bij Onlyhumans

Hoe AI de standaard verhoogt voor gebruiksgemak in zoekmachines

Onder invloed van tools als ChatGPT veranderen ook de verwachtingen van internetgebruikers. Platformen die de zoekresultaten op een dienblaadje en mooi samengevat voorschotelen, creëren een gebruiksgemak waar ook zoekmachines in zekere mate aan zullen moeten beantwoorden.

Die trend geeft de inspanningen aan ontwikkelaarszijde mee vorm, maar is tegelijk een gevolg van de technologische evoluties. “Waar ChatGPT initieel gewoon een taalmodel was dat zijn output baseerde op een omvangrijke dataset, connecteert het systeem nu ook met het internet. En zo zoekt de tool in jouw plaats het hele web af, om razendsnel een samenvatting te genereren van wat je zou kunnen vinden op een ellenlange zoekresultatenpagina.”

SEO en AI: waarom ‘Share of Model’ essentieel wordt in zoekoptimalisatie

Wat moeten marketeers met dit alles aanvangen? Centraal in het antwoord op die pertinente vraag staat het concept share of model, dat voortvloeit uit het klassieke share of voice-idee. “Daaruit werd share of search afgeleid, een interessante maatstaf die in kaart brengt welk aandeel van het zoekvolume in de markt jouw merk in de wacht sleept. En nu spreken we dus van share of model: hoe zichtbaar ben je in de AI-output van de ChatGPT’s van deze wereld? Dat wordt steeds belangrijker, niet in het minst omdat we zulke toepassingen nu ook naadloos geïntegreerd zien in allerlei andere platformen en tools.”

Natuurlijke taal: met vraagvormen je content versterken

Een conversationele zoekervaring vraagt de nodige aanpassingen op contentniveau. “Natuurlijke taal is nu ontzettend belangrijk. In het kader van Natural Language Processing is het direct answer to question-principe essentieel, net als het besef dat achter elke zoekopdracht een vraag schuilgaat.” Concrete vraagvormen in je content gebruiken, is in dat licht een goede tip.

“Hoe dan ook waren we de halte van de overmatige focus op keywords al gepasseerd. De focus lag al langer op het proberen uitgroeien tot een autoriteit rond een bepaald thema.”

De expert blijft aan het roer

De AI-assistentie waarop content marketeers in dit verhaal kunnen rekenen, mag volgens Jeroen nooit de bovenhand nemen. “Je mag niet vergeten dat de twee eindpunten van de communicatie dezelfde blijven: de mensen aan de merkzijde en de consumenten. Dat je de brug tussen beide kanten nu technologisch kan verrijken, neemt niet weg dat een menselijke, persoonlijke toets nog steeds een cruciale voorwaarde is om relevante content te creëren. De expert blijft aan het roer.”

Benieuwd naar Jeroens visie op twee andere grote trends in SEO-land, namelijk sociale media en voice search?

Zoekoptimalisatie in 2025: hoe kijkt Google naar de toekomst van search?

Mis niets over content marketing

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief