We leggen in vier stappen uit hoe AI je kan bijstaan in het harmoniseren van je brand voice. Maar eerst: waarom is het eigenlijk zo belangrijk om een consistente merkpersoonlijkheid uit te stralen?
Het belang van een geharmoniseerde brand voice
Consistentie is het hoogste goed in content marketing. Om je doelstellingen te realiseren, moeten je inspanningen op elkaar afgestemd zijn. Een contentmarketingstrategie bestaat tenslotte uit een geheel aan formats, contenttypes en kanalen, en dus is het van cruciaal belang dat die eenzelfde merkidentiteit of merkpersoonlijkheid uitdragen. Een geharmoniseerde brand voice zorgt voor herkenbaarheid en biedt je doelgroep houvast.
Een brand voice telt natuurlijk verschillende – nauw met elkaar verbonden – elementen:
- Toon: zakelijk, speels, warm, rebels, …
- Taalgebruik: taalniveau, woordenschat, jij/u, emojigebruik, …
- Huisstijl: kleurenpalet, lettertypes, …
- Contentkenmerken: formats, opbouw, …
AI inzetten om je brand voice te harmoniseren
Met het harmoniseren en het consistent houden van een brand voice gaan meerdere stappen gepaard. Artificiële intelligentie kan in elk van die fases van nut zijn.
1. Analyse
Breng je al langer een contentmarketingstrategie in de praktijk maar zie je nog ruimte voor verbetering wat de consistentie van de merkidentiteit betreft? Dan is het een goed plan om handig gebruik te maken van de capaciteit van AI om grote hoeveelheden data te doorploegen.
Een AI-tool kan de toon, de stijl en het taalgebruik van je content over alle kanalen heen bestuderen en vergelijken, om op basis daarvan eventuele inconsistenties te identificeren en aanbevelingen te doen. Een analyse die je op AI-platformen met een chatfunctie eenvoudig kan finetunen – door aan te geven dat de contentstrategie aanstipt dat de stijl op TikTok iets losser mag dan elders, bijvoorbeeld.
Maar die analyse kan nóg rijker: als je ook de resultaten van je content voedt aan zo’n tool, denk aan de blogstatistieken of de bereikcijfers op sociale media, kan die precies uitzoeken wat werkt en wat niet – patroonherkenning is immers een van dé kwaliteiten van AI – en welke invloed de brand voice uitoefent op de return on investment.
Loopt alles wel al op wieltjes? Ook dan is het handig om een slimme tool los te laten op al je content en kanalen. Een overzichtelijke audit is een prima aanzet voor stap twee: garanderen dat je brand voice altijd consistent blijft.
Merken of organisaties die nog geen content verspreiden en pas aan het prille begin van hun contentmarketingavontuur staan, kunnen AI aanwenden om de krijtlijnen van hun brand voice uit te denken en op papier te zetten. Waarbij het ongetwijfeld interessant is om de content en de merkidentiteit van concurrenten te analyseren.
2. Brand voice-gids
De inzichten verzameld in fase één vormen een uitstekende basis om met behulp van AI een overzichtelijke brand voice-gids uit te bouwen, een essentieel onderdeel van een contentstrategie en een document waarin je ook de nodige nuances per kanaal kan aanbrengen.
Uiteraard hoeft dit met dank aan AI geen statische handleiding te zijn. De exhaustieve studie uit stap één kan bijna continu opgevolgd worden door nieuwe analyses, die het rendement van de content en zelfs inzichten uit doelgroepenonderzoek in verband kunnen brengen met de merkpersoonlijkheid – om daar dan ook meteen subtiele wijzigingen in aan te brengen. Elk teamlid heeft zo op elk moment actuele instructies bij de hand.
De grootste meerwaarde? Een AI-tool vertaalt die uitgebreide gids – die je ook op zo’n platform importeert – in een handomdraai in een reeks richtlijnen op maat voor het uitwerken van een specifiek item. Een prompt als ‘Ik ga nu dit type content produceren, bestemd voor dat kanaal. Waar moet ik qua brand voice zeker op letten?’ levert een beknopte leidraad met advies en do’s & don’ts op die de efficiëntie van het contentproces gevoelig verhoogt.
3. Creatie
De vorige stap leunt logischerwijs nauw aan bij de creatie van nieuwe content. Ook daar kan AI op meerdere manieren een rol spelen:
- Als content creator houd je de met inbreng van AI ontwikkelde brand voice-gids bij de hand tijdens het maken van nieuwe content.
- Je voert nieuwe content in op een AI-platform en laat die in functie van de gids controleren en optimaliseren. Van alle u’s vervangen door je’s tot meer ingrijpende voice-aanpassingen.
- Een tool (bv. Jasper AI, Writer.com, Copy.ai of ChatGPT) herwerkt een item voor een ander kanaal, afgestemd op de vooropgestelde richtlijnen.
- Een van die tools creëert zelf content, opnieuw volkomen in lijn met de gids.
4. Monitoring
We haalden het al aan, AI maakt het mogelijk om de brand voice van een merk nauwgezet op te volgen en waar nodig bij te sturen. Ook daar bestaan verschillende gradaties in, van een sporadische brand voice-check van handmatig ingevoerde content tot een op maat ontwikkeld AI-gestuurd dashboard dat alle content 24/7 monitort. Daar kunnen automatisch waarschuwingen en aanbevelingen uit voortvloeien, net als wijzigingen of aanvullingen van de brand voice-gids.
AI-tools
We noemden er al een aantal maar er bestaan heel wat AI-tools om je brand voice te harmoniseren. Een niet-exhaustief overzicht.
- Grote AI-platformen als ChatGPT en Perplexity kunnen zowat elke taak binnen dit soort flows aan en zetten veel merken goed op weg.
- Voor data-analyse en -visualisatie kom je snel uit bij Microsoft Power BI, waarmee je door de combinatie te maken met Microsoft Copilot ook tal van andere taken in dit proces kan stroomlijnen.
- Verder bestaan er ook tools die zich specifiek toespitsen op contentcreatie en daarbij veel aandacht hebben voor brand voice, zoals ai.
- De ultieme tools in dit verhaal zijn misschien wel Jasper AI en com, net omdat die platformen vertrekken vanuit marketingcontentcreatie maar ook meer specifieke taken uit de brand voice-flow de baas kunnen.