Wat een Belgische content marketeer kan leren van de beste cases van de Super Bowl

26 maart 2025

De Super Bowl is de jaarlijkse hoogmis in de VS op vlak van sport, maar ook op vlak van tv-spots. Sinds een aantal jaren zetten merken ook steeds meer content marketing in. Een blik op de beste cases.

De Super Bowl staat al decennia symbool voor hét moment waarop merken uitpakken met hun allerbeste reclamespot van het jaar. De reclameblokken zijn een essentieel onderdeel geworden van het evenement.

De laatste jaren gebruiken merken natuurlijk ook steeds meer content marketing om tijdens, maar vooral ook voor en na de American football-finale merkdoelstellingen te realiseren. Wij doken in de cases van de edities van 2025 en 2024 en kozen onze top 7.

1. De content marketing case van Draft Kings

Het merk dat er in 2025 uitsprong? Draft Kings, een gokbedrijf. De Super Bowl is voor een dergelijk merk natuurlijk het jaarlijkse hoogtepunt, maar op social media (Facebook, Instagram en TikTok) doet het weinig directe oproepen om een gokje te wagen. In de plaats daarvan des te meer weetjes over de spelers, de sport, de finale, …

Qua engagement was er geen enkel merk dat in de periode van de finale beter scoorde en dat was vooral te danken aan de prestaties op het TikTok-kanaal. Daar had het feit dat Draft Kings verder ging op de contentmarketingstrategie die gedurende het hele jaar wordt gehanteerd waarschijnlijk veel mee te maken…

2. De content marketing case van Nike – So Win

Nike greep de Super Bowl 2025 aan om zijn nieuw brand anthem te lanceren. ‘So Win’ is het antwoord van Nike op vooroordelen die er vooral rond vrouwelijke atleten zijn, namelijk dat ze niet zo succesvol als hun mannelijke collega’s kunnen zijn.

Zoals het Nike betaamt wil het merk vrouwen net empoweren om hun limieten op te zoeken, om records te verbreken, om zich uit te spreken.

Het nieuwe brand anthem wordt vertolkt door bekende atleten als Sabrina Ionescu, Jordan ChilesCaitlin ClarkSha’Carri RichardsonA’ja Wilson en Sophia Wilson. Zij hebben het over de opvallende opgang van vrouwelijke atleten, hoge kijkcijfers en uitverkochte stadions.

En uiteraard doen ze dat in een tv-spot die tijdens de Super Bowl werd getoond, maar het verhaal wordt toch vooral tot leven gebracht op social media en op de Nike-site. Foto’s, specials over atleten, en vooral de inspirerende quotes van de atleten zorgen ervoor dat ‘So Win’ echt gaat leven.

3. De content marketing case van National Chicken Council

Het lijkt wel of ‘weetjes’ de laatste jaren de contentmarketingtrend rond de Super Bowl waren. Best wel slim vermits heel wat mensen met familie of vrienden naar de wedstrijd kijken en dan graag met een slim weetje uitpakken.

In 2025 trok Draft Kings (zie hierboven) ronduit die kaart, maar de National Chicken Council was al een jaartje eerder. Het wilde duidelijk maken dat chicken wings de absolute favoriete snack van Amerikanen tijdens de NFL-finale zijn en voerde daarom onderzoek naar het aantal wings dat op die dag wordt verorberd. Spoiler alert: het zijn er 1,45 miljard. Je leest het goed…

4. De content marketing case van Zillow

Waar de National Chicken Council voor serieuze weetjes koos, koos immosite Zillow voor een kwinkslag. Ook Zillow pakte uit met een exclusief onderzoek, maar dan wel met het antwoord op de vraag: naast welke NFL-speler zou je het liefst wonen? Het antwoord: Travis Kelce, de vriend van Taylor Swift.

Het immomerk ging hierdoor met heel wat PR-aandacht lopen en zette zijn expertise in de immomarkt nog wat meer in de kijker. Ook hier geen radicale stijlbreuk met hoe Zillow het tijdens de rest van het jaar aanpakt. Het focust immers steevast op data en insights rond de immomarkt.

5. De content marketing case van California Almonds

Outdoormerk REI had het jaren geleden al succesvol gedaan en dat gaf duidelijk inspiratie. REI greep Black Friday aan om een tegenbeweging op gang te trappen en zette met #OptOutside een trend in om niet te gaan shoppen, maar net naar de natuur te trekken.

De variante van California Almonds? De dag na de Super Bowl uitroepen tot National Recovery Day. Het riep daarvoor de hulp in van de bekende NFL-coach Deion Sanders.

6. De content marketing case van Avocados from Mexico

Amandelen, kip, … Het is geen toeval dat zoveel voedings- en drankenmerken in het oog proberen te springen tijdens de Super Bowl. Naast een sportwedstrijd is het voor vele Amerikanen immers ook een drank- en eetfestijn.

Recepten mogen dan ook niet ontbreken. Avocados from Mexico maakte van de gelegenheid gebruik om zijn AI-gedreven receptengenerator te lanceren. Consumenten moeten enkel een foto nemen van hun ingrediënten en Better Bowl gaat hiermee – en met avocado’s natuurlijk – aan de slag.

7. De content marketing case van Courtyard by Marriott

Als uitsmijter nog een activeringscampagne met een sterk contentluik. Courtyard by Marriott gaf immers een ‘sleepover’ in het stadium tijdens de Super Bowl-finale weg. Heel wat content leidde naar de wedstrijd en uiteraard gebruikte het merk de ervaringen van de winnaars ook om tijdens en na het event meer ruchtbaarheid aan de actie te geven.

De lessen van Content Marketing World: meer AI en meer tegengewicht

Hoe UGent met studenten co-creëert