ICMF doe internationaal onderzoek naar content marketing

23 november 2016

Voor de tweede maal op rij komt het International Content Marketing Forum (ICMF) op de proppen met resultaten. Deze keer werden 600 beslissingsnemers binnen communicatie uit 9 verschillende landen bevraagd. We noteren enkele nieuwe trends en – vooral – veel enthousiasme en groeimogelijkheden voor content marketing.

Net als in 2015 werd het onderzoek uitgevoerd door het Zwitserse marktonderzoekbureau Zehnvier research & strategy, op basis van de enquête die het Content Marketing Forum jaarlijks houdt in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Andere landen die deelnamen, zijn Denemarken, Kroatië, Noorwegen, Polen, Slovenië en de Verenigde Staten. Ondanks enkele nuances tussen de verschillende landen, tekenen er zich een aantal duidelijke trends af.

Wat waren de contentmarketingtrends in 2021?

TREND 1: Content marketing = het nieuwe normaal

Dat er ondertussen al meer dan 20% van het communicatiebudget aan content marketing wordt toegewezen, bewijst dat content marketing niet meer valt weg te denken uit de bedrijfscommunicatie. Die uitgaven zullen de komende jaren bovendien nog stijgen. Daarbij primeert de kwaliteit van de content trouwens voor iedereen ver boven de kwantiteit. Niet méér content dus, maar wel bétere content – een trend die ook op CMWorld 2016 duidelijk naar voren kwam.

TREND 2: Content promotie = betere resultaten

Alle deelnemers zijn het ook eens dat het gericht promoten van content via ‘paid media’ en ‘earned media’ onontbeerlijk is om meer aandacht voor de eigen content te genereren. De meeste bedrijven voorzien dan ook extra budget om deze aanpak in de toekomst nog verder uit te breiden. Je kan hier meer lezen over deze aanpak.

TREND 3: Content marketing + advertising = onklopbaar team

In tegenstelling tot de soms gangbare opinie dat content marketing en reclame tegenpolen zouden zijn, stellen de meeste beslissingsnemers net dat er absoluut geen conflict is tussen beide disciplines. Meer nog: een geïntegreerde aanpak die content marketing en advertising combineert én die slim aangepakt en uitgevoerd wordt, staat garant voor succes.

TREND 4: Grootste uitdaging = organisatie

Waar de uitdagingen voordien eerder lagen in het creëren van originele content, zien de respondenten nu vooral een probleem in de organisatie van content marketing. De verantwoordelijkheden binnen het bedrijf zouden meer gecentraliseerd moeten worden om optimaal verder te kunnen werken.

TREND 5: Het probleemkind = strategie

Uit de survey blijkt ook duidelijk dat de meeste bedrijven nog geen duidelijke content strategie hebben. Voor de ICMF een euvel waar snel een oplossing voor moet worden uitgewerkt. Tip: de Custo agencies staan je graag bij in het ontwikkelen en/of uitwerken van een content strategie.

Enkele opvallende cijfers

Je kan de highlights van de studie hier downloaden, maar we geven je alvast enkele cijfers mee die ons in het oog sprongen:

  1. 20 tot 28 % van het communicatiebudget gaat naar content marketing. Tegen 2020 zou het budget stijgen van 14 (in de V.S.) tot 69 % (Oost-Europa).
  2. 61 tot 99 % vindt dat content marketing nog belangrijker zal worden binnen de communicatiemix.
  3. 63 tot 100 % (!) van de ondervraagden vindt het promoten van de content cruciaal, wat zich ook vertaalt in extra budget hiervoor.
  4. 82 tot 96 % gelooft in de combinatie van advertising en content marketing als de sleutel tot succes.

Minder dan de helft van de bedrijven heeft een gedocumenteerde content strategie (met uitzondering van de V.S., waar de toestand iets rooskleuriger is).

Ontdek de contentmarketingtrends van 2022

Mis geen enkel Custo-nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief