‘Deep thinking’ SEO komt eraan

Sunday, June 12, 2016

We vertelden het eerder al: content die niet gevonden wordt, is verloren content. Dus optimaliseer je je SEO om vindbaar te zijn. Maar wat met het nieuwe ‘deep thinking’-algoritme dat er nu aankomt? Deze 5 tips helpen je om klaar te zijn voor de ‘next gen SEO’.

 

Deep thinking next gen SEO?? Het klinkt wat futuristisch, maar dat is het niet. Waar je momenteel al ver komt in de SERP (search engine results page) met goede keywords, kwalitatieve content, een aangename user experience en originaliteit, moet je binnenkort rekening houden met ‘machine learning’. Dat houdt in dat de algoritmes zelf op zoek gaan naar verbanden om zo de beste zoekresultaten te voorspellen.

 

Dit voorbeeld maakt veel duidelijk: door de context (en eerdere searches) zal Google kunnen afleiden dat je bij het zoekwoord ‘sting’ meer wil weten over de zanger of meer over de pijn die gepaard gaat met een steek.

 

SEO-goeroe Rand Fishkin van Moz, wijdt er een heel e-book aan (Next-Generation SEO Strategies that will Future-Proof Your Content), maar voor de drukbezette mensen onder ons zullen deze vijf tips alvast de nodige hulp bieden.

 

 

Hoe verschilt next-gen SEO van de klassieke SEO?

 

Onderstaand schema geeft de vijf nieuwe factoren mee waar je rekening mee moet houden, nl.: relative CTR, long click, content gap fulfillment, amplification & loyalty en task completion success.

 

 

Maar wat betekenen deze termen precies en hoe kan je er optimaal op inspelen om je SERP zo hoog mogelijk te houden?

 

 

Relative click-through rate (CTR)

 

De slimme search engines zullen snel kunnen zien of je meer clicks krijgt dan de zoekresultaten die boven jou staan en zullen je belonen door jouw link hoger in de SERP te plaatsen.

 

Future-proof tip

 

Optimaliseer ALLE content die een bezoeker kan overtuigen om op jouw link te klikken, dus niet enkel je keywords en meta-descriptions. Stel jezelf daarbij de volgende vragen:

 

  • Geeft de titel een duidelijk antwoord op de zoekterm?
  • Is de url duidelijk en consistent?
  • Is de content nog actueel?
  • Is de beschrijving aantrekkelijk en relevant genoeg om verder te klikken?

 

 

Short click vs. long click

 

Dit onderscheid heeft alles te maken met wat de user doet na de klik op jouw url. Springt hij meteen terug naar de search results? Dan heb je te maken met een short click. Blijft hij daarentegen langere tijd op jouw pagina, dan heb je een long click – en die wordt beloond met een hogere positie in de SERP.

 

Future-proof tip

 

Er zijn een paar tips die helpen om je bezoekers langer op je pagina te houden, zoals:

 

  • Zorg dat je pagina snel en volledig laadt.
  • Zorg dat de ervaring over alle browsers, platformen en toestellen heen aangenaam is voor de surfer.
  • Zorg voor extra info die je bezoekers aanzet om verder te blijven surfen op jouw site.
  • Zorg voor een minimum aan afleiding (denk aan pop-ups, subscription forms, etc.).

 

 

Content gap fulfillment

 

Hoe beter je content is afgestemd op de vraag die de user zich stelt nadat hij een antwoord op zijn zoekterm heeft gekregen, hoe hoger je zal scoren.

 

Future-proof tip

 

Hoger scoren kan je bijvoorbeeld doen door:

 

  • Semantische relaties: als je bvb. een tekst over New York schrijft, gebruik dan zeker ook termen als ‘Brooklyn’ en ‘subway’ om aan te duiden dat er meer info is dan verwacht.
  • Community membership: gebruik, zeker als je je naar een niche richt, de juiste (vak)termen of woorden die dicht aansluiten bij de lifestyle van de bezoeker (‘vet cool’ op een website rond pensioenen is een voorbeeld van hoe het niet moet …).

 

 

 

Amplification & loyalty

 

Hier word je beloond als je content vaak gedeeld wordt en/of als je veel return visits hebt.

 

Future-proof tip

 

Deze lijkt evident, maar heb je onderstaande kpi’s al ingebouwd in je rapportering? Ze zullen je de nodige informatie geven om te zien hoe je op dit vlak scoort (of beter kan scoren).

 

  • Shares en links per 1.000 bezoekers.
  • Return visitors per week of maand.

 

 

Task completion success

 

Niets irritanter dan op de ene website de sneakers van je leven te vinden en dan op zoek te moeten gaan naar een plek waar je ze (online) kan kopen. De nieuwe algoritmes zullen dan ook die sites belonen waar je makkelijk van ontdekking naar aankoop kan gaan.

 

Future-proof tip

 

  • Ondervraag je bezoekers over welke stappen ze willen doen na het lezen van je content en pas je pagina conform aan.
  • Denk ook aan extra handige content als vergelijkingen met andere producten, widgets waarmee ze de kleur kunnen veranderen, etc.

 

 

Veel succes!

 

 

 

This article was inspired by Future-Proof Your Content Rankings With These SEO Tips

 

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.