Content op maat van je doelgroep

Thursday, April 14, 2016

Je hebt goeie content en toch vind je geen publiek? Werken met paid ads kan een oplossing zijn, maar belangrijker nog is dat je je content afstemt op de intentie van de (potentiële) koper.

 

Het gebeurt vaak door tijds- en budgetdruk, maar elk contentstuk over eenzelfde kam scheren, brengt weinig op. Wat je wel moet doen, is je afvragen waar je publiek zich in de buyer funnel bevindt en je content daarop afstemmen.

 

Bij de CMI maken ze daarom een onderscheid tussen ‘search content’ enerzijds en ‘social content’ anderzijds. Bij de eerste gaat het vooral om conversie, bij de tweede dan weer om awareness. 

 

 

Kort samengevat komt het hier op neer:

 

“   Search content is used when an audience intends to find your brand; social media content is used when your brand wants to find an audience.

 

 

 

Maar hoe pak je deze twee soorten content best aan en wat kunnen ze voor je doen? Dat ontdek je in dit artikel.

 

Search content voor conversie

 

Dit is het soort content waar je publiek naar op zoek gaat als ze een concrete vraag hebben of een oplossing voor een probleem zoeken. Grosso modo kan je hun zoektocht in drie categorieën opdelen:

 

 

  1. ‘Do something’, het transactionele deel, waarbij je publiek concreet actie wil ondernemen. Dat kan het kopen van een product zijn, maar ook inschrijven voor een newsletter of een whitepaper downloaden.
  2. ‘Know something’, de zgn. informational searches, die vaak erg generiek zijn en ‘breed’ worden gezocht, zoals bvb. ballons, architectuur of content marketing.
  3. ‘Go somewhere’, waarbij het publiek al weet naar welke website of brand ze willen surfen.

 

 

Search content steunt eigenlijk vooral op SEO. Je maakt deze content (met bijbehorende keywords) vooral om hoog te scoren in de SERP (search engine result pages) en zo organisch verkeer naar je website te loodsen. Denk bvb. aan je homepage, FAQ-pagina’s en evergreen posts. Hoog scoren in de SERP biedt dan ook enkele belangijke voordelen:

 

 

  • Content die goed scoort, wordt door je publiek als betrouwbaar ervaren.
  • Traffic vanuit organische search is meestal het meest kwalitatieve.
  • Een publiek dat dit soort content zoekt, is een goede bron voor conversies en betere leads.

 

 

Social content voor awareness

 

Social content werkt helemaal anders dan search content omdat het:

 

  • Een kortere levensduur heeft.
  • Je meestal moet investeren in paid ads om je publiek tot bij je content te krijgen.
  • Je publiek vaak toevallig naar jouw content komt via de likes of shares van vrienden.

 

 

Social content is dan ook vooral geschikt om aandacht voor je product of brand te genereren, zelfs bij een publiek dat je nog niet kent. Die zijn eerst en vooral geïnteresseerd in je content (omdat die informatief of entertainend is) en niet zozeer in jouw product of brand. Maar als ze vaak jouw content consumeren, groeit het vertrouwen in jouw product of brand wel en zullen ze aan jou denken zodra ze met een concrete vraag of probleem zitten. En dan komt je search content weer om de hoek kijken.

 

 

Concreet?

 

Als je budget het toelaat, is het essentieel dat je op onderzoek gaat naar de plek van je (potentiële) koper in de buyer funnel en dat je je content daarop afstemt. Om af te sluiten, een voorbeeld dat veel duidelijk zal maken.

 

Stel: je bent een fabrikant van kinderwagens. Je wil enerzijds meteen aanstaande ouders overtuigen jouw product te kopen, maar top-of-mind worden bij een iets jongere generatie zal later vast z’n vruchten afwerpen.

 

Deze twee verschillende doelgroepen bereik je best op deze manier:

 

  • Met search content: ‘How to choose the right baby pram’
    = voor ouders die concreet op zoek zijn naar een kinderwagen.
  • Met social content: ’12 babies with the most pimped-out rides you’ll ever see’
    = scoren bij mensen die misschien pas binnen enkele jaren aan kinderen beginnen.

 

 

 

MAAK JIJ AL HET ONDERSCHEID TUSSEN SEARCH EN SOCIAL CONTENT? OF VIND JE DIT MOEILIJK HAALBAAR? LAAT HET ONS WETEN, WE ZIJN BENIEUWD!

 

 

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.