Cross-channel succes in 3 stappen

Wednesday, July 22, 2015
Author

Frank Delmelle

Creative Strategist sQills

In de VS begeeft ruim de helft van de consumenten zich via meerdere devices online. Britten zouden zelfs al 21 keer per uur tussen toestellen switchen. Maar Belgische marketers horen we natuurlijk evengoed vloeken: de ooit zo keurig lineaire customer journey lijkt herschapen in een labyrint. Bijna 6/10 marketers zijn chronisch op zoek naar een cross-channel strategie. Zo krijgt u het gedaan: in 3 stappen.

1. Stel eerst de waarom-vraag.

Een gouden raad van Wendy Clark, grote baas van de Integrated Marketing bij Coca-Cola. En zo weet u meteen ook waarom Coca-Cola erin slaagt om op consistente wijze waarde te creëren via al haar kanalen: de bestaansreden van het bedrijf - “maak de wereld gelukkiger” - zit in alle content ingebakken, van de ‘5 gelukstips uit je eigen kindertijd’ tot en met het ‘sensationele recept’ voor Coke Cake.

2. Geef prospecten een reden om zich te abonneren.

Een ideale volgende stap naar meer cross-channel controle is dat u prospecten zo ver krijgt dat ze zich op uw content abonneren. Een nieuwe fan is al fijn, maar u hebt natuurlijk nog liever dat ze uw app downloaden, een klantenkaart op zak steken of zich voor uw nieuwsbrief registreren. Kern van de zaak is dat uw content liefst zo nuttig en/of inspirerend is dat prospecten ’m graag met enige regelmaat ontvangen.

3. Sla uw slag één op één en met diensten op maat.

Consumenten worden nog met de dag meer allergischer voor massacommunicatie. Alleen daarom al is het slim om uw publiek ‘in de CRM-armen te sluiten’. Binnen een gesloten CRM-systeem - en dus een-op-eenrelatie - liggen de conversieratio’s bovendien veel hoger. Versta: abonnees zullen het u veel minder kwalijk nemen dat u uw relevante content al eens vaker met dito commerciële boodschappen combineert.

Een cross-channel content marketingstrategie die u moet kennen, is de internationaal gelauwerde A.S. Adventure case. De infografiek illustreert hoe u de content cross-channel kunt bijsturen, in functie van de marktrealiteit of van ad hoc - b.v. overstock - commerciële objectieven.

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.