Data en governance, mes en vork van content marketing

Thursday, June 20, 2019

Een uitgekiende strategie is een zaak, ervoor zorgen dat ze ook succesvol is, is nog iets anders. Wie wil dat zijn zorgvuldig uitgebalanceerde recept, zijn met liefde gekookte maaltijd, smakelijk verorberd wordt, die heeft best aandacht voor data en governance, het mes en de vork van content marketing. De opinie van Pieter Vereertbrugghen, voorzitter van Custo.

Laat ik beginnen met een vraag die aanzet tot nadenken: waarover gaat content marketing echt? In mijn ogen: over het opbouwen van een relatie tussen een merk met zijn publiek. Of beter omgekeerd: het opbouwen van een relatie van het publiek met een merk.

Je biedt content aan die aansluit bij de noden die mensen op bepaalde momenten hebben in de relatie met dat merk: van bewustmaking (awareness) tot na-de-verkoop (post-sales).

Daarom is het altijd een lange termijninvestering. Het vraagt immers tijd om een relatie op te bouwen met jouw publiek. Joe Pulizzi zei me ooit: ““Give your public two years of value before you can ask for value.”

Om succesvol te zijn moeten jouw contentmarketinginspanningen dus ingebed zitten in een groter strategisch geheel. Je wil als merk immers bepaalde doelstellingen bereiken met content.

Data en governance

Contentstrategie is daarbij slechts een beginpunt. Daarnaast spelen verschillende andere elementen een cruciale rol.

Ten eerste de data. Deze zijn cruciaal in het verwerven van inzichten over het publiek, in het bepalen van contentthema’s en topics, en in het vergaren van resultaten van jouw inspanningen,… . De tijd is voorbij dat je op het einde van een campagne onderzoekt of het resultaten heeft opgeleverd. Permanente analyse en bijsturing zijn essentieel. Data dus.

Een tweede punt is het feit dat content marketing de interne werking van een merk danig dooreenhaalt. Je gebruikt content op verschillende manieren, in verschillende kanalen, op verschillende tijdstippen, met verschillende technologieën, … en daarbij zijn veel mensen betrokken, zowel binnen als buiten het eigen merk. Om binnen deze alsmaar complexer wordende wereld een zekere controle te behouden, heb je content governance nodig.

Het wordt hoe langer hoe duidelijker dat content niet langer een kwestie

van top-downpublishing is, maar van conversatie en engagement. Samen met contentstrategie zijn data en governance onmisbaar om de waarde van jouw merk te beschermen en te versterken en om jouw operationele efficiëntie, effectiviteit en de kwaliteit van jouw content te verbeteren.

Custo-leden evolueren

Uiteraard is het niet evident om van de evoluties binnen beide pijlers constant op de hoogte te blijven. Gelukkig bestaan er specialisten. Bij Custo-leden kan je terecht voor gerichte oplossingen. Het opzetten van strategie en planning, de analyse en advies over content en de hulp rond governance behoren tot de kerntaken van de meeste van de Custo-leden. Content marketing is een vak dat zich aan een razend tempo ontwikkelt. Een beroep doen op een Custo-bureau betekent dan ook dat de informatie over nieuwe tendensen sneller zijn weg vindt in jouw contentoplossingen.

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.