Is de infographic de nieuwe graal?

Thursday, June 27, 2013

Tekst en beeld, gecombineerd in een snel, sexy communicatiemiddel: dat is de infographic. De snelle opmars van dit medium vraagt om een SWOT-analyse, én enkele spraakmakende voorbeelden.

Strength: bondig is best

In een tijd waarin we gebukt gaan onder obesitas, biedt de infographic een afgeslankt alternatief: geen lang artikel maar gecondenseerde content in een korte, gebalde en vooral attractiebe vorm. Tekst en beeld in een nieuw jasje, om de lezer te informeren en entertainen. Welke lezer? Bij uitstek de digitale, al maakt de infographic ook opgang in print.

Weakness: geen passe-partout

Infographics dienen niet als doel maar als middel, het is geen passe-partout. Zwakke infographics zijn degene die louter gebruikt worden om een onderwerp sexy te maken.

Opportunity: vorm is de norm

Dankzij een verrassende vorm kan de infographic zich onderscheiden. Het is de redactionele tool bij uitstek waarin de vorm, het design, in het oog moet springen. Geen saaie taart- en staafdiagrammen. Liever een originele visualisatie van de boodschap, met schema's, icoontjes, logo's, cartoons en opvallende typografie.

Threat: veel is te veel

Infographics werken best bij een 'rijk' onderwerp. Dat kan, maar hoeft niet eens een actueel topic te zijn. De infographic brengt het onderwerp op een aantrekkelijke manier onder de aandacht bij de doelgroep. De infographic volstouwen met allerlei statistieken en data, is een valstrik. Liever informatief, vermakelijk en verrassend, dan opdringerig en volgestouwd met kleuren en lettertypes.

Wat nu?

Infographics blijven in beweging. Ze namen eerst een hoge vlucht in online communicatie - de beste was degene die maximaal gedeeld werd via sociale media - maar duiken ook op in print, als welkome afwisseling van tekstgedreven artikels. De online infographics slaan intussen nieuwe wegen in met interactieve varianten, video's, GIF-beelden en HTML5-elementen. Wel opletten dat het gimmick-gehalte niet de overhand krijgt!

Enkele spraakmakende voorbeelden:

Unilever

SD Worx

A.S. Magazine

Electrabel

100/112 Hulpcentrum

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.