De lessen van Cleveland volgens Bert en AJ

Wednesday, October 23, 2019

Hun voornaam volstaat stilaan. Bert van Loon en Albert-Jan Huisman (die we in België kennen van het #CMFF-congres) werden op Content Marketing World in Cleveland in de bloemetjes gezet met de ‘Community Champion Award 2019’. Eind september kwamen ze in Brussel hun hoogtepunten van het congres toelichten. Wij bundelen ze in 4 trends.

Missionariswerk

Joe Pulizzi, de halfrentenierende oprichter van Content Marketing Institute (dat het congres in Cleveland organiseert), had het in zijn speech over de 7 wetten van content marketing voor 2030. Een van die wetten was ‘the law of having no clue what you are talking about’. In de VS is het een verrassende conclusie dat bitter weinig mensen de finesses van content marketing echt snappen. België staat minder ver en dus is de conclusie minder verrassend, maar het is duidelijk dat alle contentmarketeers nog heel sterk de kaart van missionariswerk mogen trekken: in hun bedrijf, in presentaties, … noem maar op… Enkel zo zullen de belangrijke beslissingnemers (lees: de CMO en andere C-level personen) het nut ervan inzien.

Opvallend verder in de presentatie van van Loon en Huisman was dat uit research van Robert Rose blijkt dat ondertussen 41% van de bedrijven een gedocumenteerde strategie hebben. 5 jaar geleden was dat 32%. Niet al te veel beterschap dus. En dat terwijl het niet evident is om het C-level bij content marketing te betrekken…

A en andere I’s

Artificial intelligence, voice marketing, access to technology… Technologie heeft onmiskenbaar zijn weg gevonden naar content marketing (of omgekeerd). De belangrijkste les hierover in Cleveland? AI replaces tasks, not jobs! Technologie maakt heel wat mogelijk, maar het kan niet aan pure storytelling doen. Daarvoor is immers empathie nodig.

Voice was binnen technologie waarschijnlijk het ‘hotste’ topic. Het wordt de afstandsbediening van onze levens. In de VS wordt nu al 30% van de beslissingen via voice genomen… Een eyeopener voor Belgen, zeker als je weet dat het streven naar een plek op de eerste resultatenpagina van Google dan helemaal voorbijgestreefd is. Bij voice telt maar 1 positie: de eerste!

Insourcen en/of outsourcen

In landen die al wat verder staan in de maturiteitscyclus van content marketing is de organisatie ervan een heet hangijzer. Vooral de vraag wat je zelf doet en wat je uitbesteedt blijkt er cruciaal. Daarbij is een trend merkbaar om wat meer zelf te doen. Niet onlogisch, in huis zitten de inhoudelijke experts. Nadeel is natuurlijk dat deze internen maar met een enkel merk bezig zijn en vaak een minder goed beeld van de evoluties in de markt hebben. Een element blijkt extreem belangrijk: zorg dat je als marketingteam steeds in de ‘drivers seat’ blijft. Hou controle over je aanpak en zorg dat je kan bijsturen waar nodig.

Distributie, het onbeminde kind

Van de meer dan 200 presentaties op Content Marketing World gingen er meer dan 40 over creatie, maar slechts 13 over distributie. In een jaar tijd is (in B2B) 56% van de merken meer gaan besteden aan creatie, maar slechts een derde heeft de budgetten in distributie verhoogd. Distributie is en blijft duidelijk het onbeminde kind van content marketing.

Ook hier is een wet van Joe Pulizzi van belang. Meer bepaald ‘the law of Cyprus’. Op het eiland werd in volle financiële crisis een bank gered, maar meer dan de helft van het spaargeld van de Cyprioten ging daarbij verloren. De link met content marketing? Met social media kan net hetzelfde gebeuren. Het is immers ‘gehuurd land’, waardoor je nooit zeker bent of het blijft bestaan.

De basisregel van content marketing is dan ook: zorg dat je content op je eigen kanalen (blog, website) staat en gebruik social media om ernaar te verwijzen.

Daarnaast viel het Bert van Loon en Albert Jan Huisman ook op dat merken steeds meer media overnemen. Niet alleen zijn ze een uitstekend kanaal om een publiek op te bouwen, maar merken kunnen ook heel veel leren van hoe media het aanpakken.

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.