Het boek van … Laura Van Roey

Wednesday, October 28, 2020

Welk boek heeft je professioneel het meest geïnspireerd? Het is een vraag die we elke maand stellen. En de antwoorden verrassen vaak. Deze keer vroegen we het aan Laura Van Roey, Content Creator bij HeadOffice. Zij kiest voor Beyond Brands van Tom Van Den Bergh.

 

Waarover gaat dit boek?

Waarover het gaat? Simpel: over merken. Al van kindsbeen af ben ik geprikkeld door merken en doorheen mijn leven evolueren mijn lievelingsmerken met mij mee. Mijn eerste Apple Computer stond op mijn bureautje toen ik amper 2 jaar oud was. Nu, 28 jaar later, koop ik nog steeds producten van dit merk. De producten zijn geëvolueerd – net zoals ik – maar ze spreken nog steeds tot mijn verbeelding. En die diepgewortelde fascinatie, daar wilde ik met dit boek meer over te weten komen!

Weten hoe merken werken is één ding. Weten hoe ze gaan evolueren is iets anders. Het boek vertrekt vanuit de basis, want een merk: wat is dat eigenlijk? Wat is de taak van een merk? Wat betekenen ze voor het publiek? Hoe definiëren ze hun merkidentiteit? Hoe zet je influencers in voor je merk? Hoe gaan merken om met de wispelturige veranderingen van vandaag en welke trends zijn er? En soms verdwijnen er ook merken, hoe komt dat? In dit boek wordt élk facet van ‘een merk’ onder de loep genomen en steek je als lezer héél wat op. En als er één ding zeker is? Dan is het wel dat een merk altijd een verhaal zonder einde is en dat bijleren én bijsturen absoluut essentieel zijn. 

Uiteraard gaat dit boek niet alleen over Apple. Het gaat over véél meer. Het boek staat bol van de voorbeelden. Ze illustreren stuk voor stuk de kracht van merken. Tom Van den Bergh kijkt naar internationale toppers, maar kijkt ook naar merken en campagnes uit eigen land. Het is een sterke mix van ‘ver en dichtbij’, van ‘klein en groot’. En dat maakt dit boek erg compleet.

Wat betekent dit boek voor jou op professioneel vlak?

Het is een pareltje voor content marketeers die mee aan het verhaal van merken willen schrijven. Vandaag neemt het belang van het individu én de individuele beleving toe. We willen geen eenheidsworst meer. En dat is precies waar content marketing het verschil kan maken. Met sterke verhalen en mooie content kan je als merk een unieke positie innemen. Je toont dat je weet wat er leeft in je doelgroep en dat je hier perfect op kan inspelen. Wie verhalen, content en storytelling aan zijn merk kan verbinden én tot bij de juiste doelgroep kan brengen, heeft echt magie in handen.

Welk inzicht heeft het boek je opgeleverd?

In een wereld waarin we letterlijk één muisklik van alles verwijderd zijn, is het soms moeilijk om nog content te vinden die relevant is. Dit is niet nieuw, maar door het lezen van dit boek heb ik het belang van personalisatie nog meer ingezien. Als merk moet je vandaag de consument verrassen. Je moet innovatief zijn en durven out of the box te denken. Het geeft ons het gevoel dat merken leven, al vragen verrassingen vaak wel veel denkwerk én plotwendingen. Maar even uit de comfortzone komen levert voor heel wat merken een meerwaarde op. En dit boek kan een leidraad zijn om het eens anders aan te pakken. Een aanrader!

Wat is jouw favoriete quote?

“Intensieve personalisatie in communicatie zorgt voor meer relevantie en menselijkheid. Diepgaand maatwerk in producten doet de waarde stijgen, onderscheidt je van de grijze massa en biedt de mogelijkheid om iets ‘unieks’ te hebben.”

Koop het boek

Volg Laura Van Roey

 

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.