Hoe kies je het beste contentbureau?

Thursday, October 26, 2017

Ben je nieuw binnen het hele contentgebeuren of zoek je een nieuwe contentleverancier? Dan kan de keuze aan contentbureaus overweldigend zijn. Om voor u het meest geschikte bureau eruit te pikken, houdt u daarom best rekening met zes criteria*.


Elk van deze zes criteria is van vitaal belang voor het succes van jouw contentcampagne of -strategie:

 

1. Oog voor talent

Groot of klein, goede content-bureaus schatten talent naar waarde en rekruteren uit dezelfde vijver als de beste magazines. De redactionele teams en accountmanagers van Custo-leden hebben allemaal een achtergrond in printpublicaties, contentgedreven websites en andere digitale contentkanalen. Ze weten als geen ander lezers te engageren en te entertainen. Bovendien zijn ze in staat om met het beschikbare budget maximale doeltreffendheid te bereiken.

2. Passie voor content

Er zijn veel bureaus die maar één kanaal of discipline beheersen: print, websites, mobiel of sociale media. Toch is het niet het kanaal dat het succes van een campagne bepaalt. Succes behaal je door aan de juiste mensen de juiste inhoud aan te bieden, op het juiste ogenblik, via het juiste kanaal. Het is dus niet praktisch, noch kostenbesparend om voor een bureau te kiezen dat maar één discipline aankan.

De meesten van de Custo-leden hebben ervaring met een breed scala aan kanalen. Daardoor kunnen ze de juiste contentstrategie uitbouwen, wordt alle content onder hetzelfde dak beheerd, en zijn de kanalen naadloze geïntegreerd. Dit leidt tot een grotere effectiviteit.

3. Een goede teamspeler

‘Wees altijd en overal aanwezig.’ Het klinkt misschien niet zo nieuw meer, maar het betekent wél dat er veel moet gebeuren. Vandaag de dag moet een contentbureau dus intens kunnen samenwerken. In de eerste plaats met de klant, want die begint steeds vaker zelf content te maken. In de tweede plaats met andere, gespecialiseerde bureaus. Kies daarom een contentbureau dat én een goede teamspeler is én een onbaatzuchtige, coherente strategie voor uw communicatiemix kan ontwikkelen.

4. Toegang tot onderzoek

Dankzij onderzoek kunnen contentstrategieën voortdurend verfijnd en verbeterd worden. Hiervoor hebben Custo-leden toegang tot studies en rapporten over de sector die Custo verzamelt en ter beschikking stelt. Custo beschikt ook over de Custometer, het enquête-instrument om online lezersonderzoek van print- en digitale magazines uit te voeren.

Leden kunnen ook de best practices, het onderzoek en de sectorresultaten van het ICMF (International Content Marketing Forum) raadplegen, waartoe Custo behoort. Allemaal levert het extra argumenten op voor en inzichten in content marketing.

5. Bewezen effectiviteit

Elk bureau met een tevreden klantenbestand weet het: goede content is verloren moeite als het resultaat ervan niet wordt gemeten. Daarom steekt een goed bureau veel energie in het verzamelen van data en de reacties op content. Bijna net zoveel als in het maken van content zelf.

Die informatie zorgt ervoor dat je je contentplannen kan verantwoorden en uitvoeren. En het helpt een contentbureau om zijn strategische aanbevelingen aan te scherpen. Want die vormen tenslotte de basis voor een contentstrategie die merkperceptie en succes beïnvloedt.

6. Wees receptief

Je doet alle moeite om op het niveau van je lezer échte verhalen te vertellen. Wees er dan ook als die persoon reageert. Ga in dialoog. Meer nog, zorg dat er ruimte is voor interactie. Zorg dat mensen op een zo eenvoudig mogelijke manier kunnen reageren en jouw content ook kunnen delen. Ook al doen ze het niet, het faciliteren van die mogelijkheden geeft aan dat je ervoor openstaat. Reacties – ‘earned media’ – zijn nog altijd het meest authentiek.

 

* Voor deze tips baseren we ons, naast de eigen ervaring van de Custo-leden, ook op de richtlijnen van de Content Marketing Association (UK) en Econsultancy.

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.