Meten is weten

Thursday, October 26, 2017
Author

Hans Faelens

Jansen & Janssen

Ben je benieuwd of je content doet wat jij ervan verwacht? De Custometer geeft je niet alleen een antwoord op die vraag, maar biedt je meteen ook een benchmark met andere Belgische print- en digitale magazines.

 

Omdat de Custometer een gezamenlijk initiatief is van de leden van Custo, is het een erg sterk meetinstrument dat bovendien aan een voordelige prijs wordt aangeboden.

 

Belgische benchmark

 

Uniek aan de Custometer is dat de scores in jouw enquête in het rapport worden afgewogen tegenover de benchmarks van andere Belgische Custometers. Begin 2014 waren er 33 Custometers in de benchmark, met een onderverdeling tussen externe en interne magazines. Zo kan je meteen zien of je beter dan wel minder scoort dan andere Belgische bedrijfsmagazines.

 

Meetpunten van de Custometer

 

De Custometer meet via een online vragenlijst de lezerstevredenheid en het leesaffect. Er zijn vragenlijsten voor interne en externe bladen, voor offline en online magazines. De vragenlijst kan ook worden aangevuld met die bijkomende, bedrijfsspecifieke vragen.

 

De vragenlijst bestaat uit volgende vijf onderdelen:

 

  1. Bereik van het magazine
    Hoeveel procent respondenten leest het blad en hoe vaak?
  2. Houding van de lezers tegenover het bedrijf of het merk
    Hoe staan de lezers tegenover het bedrijf of merk?
  3. Magazineconsumptie
    Hoe lang lezen ze in een nummer? Hoe verhoudt zich dat tot de benchmark van Belgische bladen? Wat doet de lezer na de lectuur met het blad? Waar leest de lezer het magazine?
  4. Waardering van de gebruiker
    Hoe sterk waardeert men het magazine en de verschillende aspecten ervan (van papiersoort tot schrijfstijl en vormgeving)? Wat zijn volgens de benchmarks de nice-to-haves, de strengths en weaknesses van het blad? Versterkt het blad de band met het bedrijf of merk?
  5. Drie ad hoc vragen
    Bijvoorbeeld: welke informatiebronnen gebruiken de lezers bij voorkeur om zoch over het merk te informeren?

 

Zelf de Custometer gebruiken?

 

De uitbouw van het onderzoeksmodel en de uitvoering van iedere enquête zijn in handen van het gerenommeerde bureau voor marketing consultancy InSites.

 

Tussen het bestellen van de Custometer en het enquêtemoment verlopen gemiddeld zes weken. Er zijn verschillende manieren waarop je je lezers kan vragen om deel te nemen. Jouw InSites-consultant overlegt met jou hoe je dat het best kan aanpakken.

 

  • In de meeste gevallen roep je je lezers op in het magazine, op je website en via al je andere kanalen op om deel te nemen.
  • Als je de e-mailadressen van je lezers hebt, mail je naar het volledige bestand of een selectie ervan met een link naar de enquête.
  • Als je de e-mailadressen van je lezers niet hebt, bestaat ook de mogelijkheid om van de consumentendatabank van InSites gebruik te maken. InSites geeft hier graag apart offerte voor.

 

Rapportering

 

Kort na het afsluiten van de enquête ontvang je het onderzoeksverslag van InSites per mail. Optioneel kan je de InSites-consultant vragen de resultaten in een face-to-face gesprek te komen toelichten.

 

Prijs

 

Voor de Custometer gelden de volgende prijzen (excl. 21% btw):

 

  • Een ééntalig onderzoek: 5.300 euro
  • Een tweetalig onderzoek: 6.900 euro
  • Optie face-to-face toelichting van het rapport door de InSites-consultant: 550 euro

 

Meer weten?

 

Een uitgebreide presentatie over de Custometer met alle parktische details vind je hier.

PDF iconCustometerGettingAcquainted2015.pdf

 

Interesse?

 

Mail naar backoffice@custo.be met vermelding ‘Bestelling Custometer’ of neem contact op met je content agency als dat een Custo-lid is. Je wordt dan meteen in contact gebracht met de InSites-consultant die samen met jou de Custometer zal opzetten.

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.