Podcasts: hoe begin je eraan als merk?

Monday, April 6, 2020

Meer dan een miljoen. Zo veel Belgen zijn verknocht aan een of meerdere podcasts. Heb je nog een reden nodig om audio in te zetten binnen je contentmarketingstrategie? The Fat Lady schreef er een blogpost over, met input van Marvin Jacobs, podcastexpert bij het Nederlandse Airborne.

De podcast is bezig aan een duidelijke opmars in Nederland en België. Uit cijfers van de Digimeter blijkt dat meer dan één Vlaming op tien maandelijks naar podcasts zou luisteren, terwijl het voor 7% een wekelijkse gewoonte is. Het hoogste aandeel gebruikers ligt bij de 25-34-jarigen. Toch lopen we nog achter op Nederland, waar het medium meer ingeburgerd is. Maar liefst 2,2 miljoen Nederlanders luisteren maandelijks naar een podcast.

"Podcasts zijn een zeer intiem medium en kunnen daarom helpen om een relatie op te bouwen met je klanten. Als je plots als merk aanwezig bent in de wagen als mensen naar hun werk rijden, kan dat een enorme meerwaarde zijn", aldus Marvin Jacobs.

Hou rekening met je mediamix

Maar hoe begin je eraan? Volgens Marvin zijn er enkele wetmatigheden om rekening mee te houden. Een klassieke val waar veel merken in trappen is om dezelfde content op zoveel mogelijk kanalen te krijgen. "Kijk daarom eerst en vooral naar je middelenmix en probeer via audio iets anders te doen dan wat je op andere kanalen doet. Een podcast is idealiter een aanvulling, niet de herhaling van wat je al ergens anders doet."

Vertel een verhaal

Podcasts zijn er bij uitstek om verhalen te vertellen. “Er zijn veel podcasts in de vorm van een interview, omdat die relatief eenvoudig te maken zijn. Maar hou er rekening mee dat er maar een handvol mensen in staat zijn om een interview echt spannend en interessant te houden via audio." De makers van Damn Honey, een podcast uit Nederland waarin Nydia en Marie Lotte elke week verschillende gasten over feministische topics interviewen, zijn er daar twee van. "Als je daarentegen kiest voor een verhalende podcast, heb je meer controle over je materiaal."

“Stel, je werkt in de energiesector en je interviewt een klimaatexpert. Het is dan verleidelijk om het interview integraal in een podcast te gooien. Maar beter is om van die 2 u aan materiaal een coherent verhaal van 15 à 20 minuten te maken. Voeg een soundtrack toe en laat een host of voice-over enkele bruggetjes maken. Dat soort verhalen blijft je bij als luisteraar. Als je dat als merk kunt, heb je iets heel mooi in handen.”

Maak een podcast die bijblijft

Hoe ziet een goede verhalende podcast er dan exact uit? Ten eerste mag je nooit vertrekken vanuit je eigen communicatiebehoeftes. “We willen heel graag vertellen dat we innovatief bezig zijn en dat we een ontzettend mooi product hebben. Maar daar willen mensen niet naar luisteren”, aldus Marvin. Ten tweede ga je op zoek naar verhalen die passen binnen jouw domein of merk. Ten slotte moet je boven de massa proberen uitstijgen. Er zijn op dit moment zo’n 750.000 podcasts, dus de concurrentie is groot."

En niet onbelangrijk: werk met heldere afspraken. "Zorg dat je altijd op hetzelfde moment verschijnt en dat de afleveringen ongeveer even lang duren. Dan weet het publiek wat te verwachten."

Nog inspiratie nodig? Beluister dan De Volksjury, een podcast van twee vrouwen die verschillende misdaadcases met elkaar bespreken. Een klassieker in het genre. Of luister ook eens naar ‘Brand in het Landhuis’, de favoriete Nederlandse podcast van Marvin.

Benieuwd naar andere inzichten van The Fat Lady?

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.