Aaien en draaien: de kracht van de cover

Wednesday, December 11, 2013
Author

Sarah Decombel

Editor Jansen & Janssen Customer Media

Printmagazines halen vandaag alles uit de kast om de lezer met een tastbare ervaring te verleiden. De cover is daarbij cruciaal. Aaien, draaien, krassen en plooien: laat je imponeren door de leukste coverideeën van de jongste jaren!


Modemagazine Flaunt lanceerde een nummer over jeans… met een jeans-cover. Ter ere van de dertigste verjaardag van jeansmerk Guess, die de publicatie ook sponsorde (2012).

De cover van Shortlist (2012) vroeg erom: ‘Play this cover’. Wie de cover inscande, kon het bijbehorende spel spelen via augmented reality. 

Playboy brengt dan weer de covermodellen tot leven met Layar (2013). 

Een variant op de scratch-cover: in 2009 maakte Karl Lagerfeld voor Wallpaper een uitkleedbare cover. Haal een laagje papier weg om het model uit te kleden. 


Een cover voor fijnproevers, gemaakt uit eetbaar hostiepapier en bedrukt met eetbare inkt (2012).


Na de koelkast-cover, de lichtgevende cover en de biervilt-cover, lanceerde Humo de plantbare cover (2012). De cover bestaat uit twee lagen papier, waartussen verschillende soorten bloemzaden zitten. 

 

Maak van je cover een teaser, die je inlost op de volgende spread. Inzoomen en uitzoomen, voor en na, vraag en antwoord, binnen en buiten: storytelling met twee beelden. Hier twee varianten: ZEITmagazin en het Nederlandse WWF-magazine Panda. 

  • Kies je voor Obama of voor Romney? Voor elk wat wils, in één magazine. Draai de cover ondersteboven en je ontdekt een ander verhaal. Leuk, bruikbaar en niet duur! 

  • Voor het personeelsblad Lava van stad Leuven maakten we een man/vrouw-nummer met twee kanten: een mannenkant en een vrouwenkant. Achter de cover zit een mannenhelft, en aan de andere kant een vrouwenhelft, met aangepaste thema’s, invalshoeken en kleuren (2011).


Het eenmalige magazine EigenZinnig (2010) had een splitcover. Wie de linkerkant openplooit, ziet een vrouw. Wie de rechterkant openplooit, ziet een man.


Medewerkers van Albert Heijn sierden zelf de cover van het medewerkersmagazine Aha (2012). Om de 125ste verjaardag van AH te vieren, mocht iedereen een foto en een covertekst doorsturen. Een tweeduizendtal medewerkers gingen op het aanbod in. Verder maakten ze ook een collagecover met 250 foto’s.


In dezelfde trant, maar goedkoper: lezers zien zichzelf in de spiegelcover van Time (2008).


Ook de millenniumeditie van Vogue (1999) had een cover in spiegelpapier. Die verkoopcijfers hebben ze sindsdien nooit meer gehaald. 

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.