Het basisingrediënt van sterke contentmarketing lijkt vanzelfsprekend: vang de aandacht van je lezer met goede inhoud en hou die meteen vast. Lezers worden overspoeld door mails, blogs, webpagina’s en andere informatie. Goede content is de sleutel tot de aandacht van je doelpubliek. Maar die volgende, noodzakelijke stap in het uitgeefproces wordt vaak over het hoofd gezien: hoe krijg je die inhoud op een slimme manier bij het juiste publiek?
Het is een les die uitgevers ondertussen wel geleerd hebben: stem je tone of voice af op het kanaal waarover je de lezer aanspreekt. Goede uitgevers strooien hun content niet zo maar over Facebook, Tumblr, Instagram of nieuwsbrieven, maar profileren en leveren de correcte inhoud op basis van de interesse en noden van hun doelgroep. Het doel is tweeledig: de juiste aanspreektoon gebruiken verhoogt de kans op aandacht en het gebruik van de juiste stories vermindert de toevloed van overbodige content in de overvolle brievenbus (zowel analoog als digitaal) van je lezer. En dat spaart - vooral bij printdistributie - een ernstige hap uit het budget.
Gerichte analyses zetten de juiste toon
Contentmarketeers dubbelen als uitgevers, en die horen dus te weten hoe belangrijk het is om hun klanten te helpen bij de opzet van het uitgeefproces en zo de juiste boodschap bij de juiste doelgroep af te leveren. Een doorgedreven doelgroepenanalyse is daarbij cruciaal. De kennis van de klantenprofielen zit immers bij de klant zelf, vaak verscholen in de customer relation management- database - het startpunt van een goede uitgeefstrategie. Net zoals Amazon.com zijn klanten doelgericht nieuwe producten aanbiedt op basis van hun aankoopgedrag, moeten contentprofessionals hun inhoud segmenteren en naar het doelpubliek verdelen op basis van hun specifieke profiel.
Dit proces bestaat uit meerdere lagen die samen de perfecte match vormen tussen content, context en consument. Contentmarketeers distilleren kennis over klanten door gerichte analyses van het CRM los te laten op een kanaal, geoptimaliseerd voor CMS. Met die informatie vinden onze redacteurs de juiste toon om klanten aan te spreken, en verhoogt de kans op klanteninteractie, getrouwheid en leadgeneratie.
Een arsenaal aan middelen
Lezers verdienen gepersonaliseerde en relevante communicatie. Vergeet massale, blinde campagnes en focus op engagement. Streef naar de juiste content bij de juiste persoon, op het meest opportune tijdstip en – dankzij perfecte profilering – exact in overeenstemming met de wensen van de ontvanger. Om dat te bereiken, beschikt de contentmarketing-professional over een indrukwekkend arsenaal aan middelen:
Landingspagina’s en formulieren waarmee lezers zelf kiezen welke content ze wensen te ontvangen en wanneer ze dat willen;
Gedragsanalyse die de verdeling van content baseert op - onder meer - demografische gegevens, online activiteiten en social media sharing;
Relatiemarketing die aanzet tot loyaliteit door bij verdeling van content rekening te houden met de status van je relatie tot de klant. Een eerste dialoog vraagt immers om een andere aanpak dan in latere stadia, zoals verkoop en onderhoud;
Kanalenstrategie om de keuze van middelen te onderbouwen en te zorgen voor een correct gedifferentieerde aanpak tussen print, mobiel, sociaal, in-store of andere kanalen;
Smart content delivery zodat de meest geschikte content op het juiste moment in de relatie met de klant aankomt;
CRM-integratie die op een interactieve manier contentmanagement met customer relationship management verbindt;
Socialmediamarketing die lezers verleidt content binnen hun eigen netwerk te delen en te promoten;
Marketing analytics om het succes van de campagne te evalueren aan de hand van meetbare indicatoren op ingezette middelen (bijvoorbeeld bloggen tegen sociale media, e-mail tegen landingspagina’s).
Wie de aandacht van zijn lezer niet bij de eerste zin vangt, is die lezer kwijt. Stuur je kostbare storytellingcampagne niet blind naar de brievenbussen van je klanten, maar breng ze gericht en aangepast qua toon, insteek en content naar de juiste doelgroep. Te vaak verdwijnt prachtige en kostbare content na massaal verspreiding ongezien in de prullenbak.
Content is King, maar distributie is de Queen!