Magazines zijn en blijven een gewaardeerd medium. Uit een nieuwe Custometer-analyse mogen we nog steeds besluiten dat mensen van tijdschriften houden. De benchmark toont een likeability van 7,8 (op een schaal van 10) voor het medium en dat is goed nieuws voor al wie in sterke magazinecontent durft te investeren.
Het positieve cijfer is afkomstig uit een recente benchmark van de Custometer. Die omvat 46 B2C-lezersonderzoeken die zijn uitgevoerd tussen 2010 en 2018. De benchmark bekijkt ook de evolutie in de voorbije jaren door de lezersonderzoeken tussen 2010-2014 en 2015-2018 te vergelijken. Daaruit blijkt dat het algemene waarderingscijfer min of meer status quo blijft (7,9 in de eerste periode en 7,7 in de tweede).
Kwalitatieve magazines
Kijken we achter de cijfers die dit totale waarderingscijfer vormen, dan levert de Custometer nog enkele interessante bevindingen op. Een likeability van 7,8 is immers een gemiddelde van scores op elementen als cover, artikelkwaliteit, vormgeving, enzovoort. Onderdelen zoals de naam, de cover, de tekststijl en de artikelkwaliteit scoren nagenoeg op het gemiddelde. Een zeer hoge waardering (8 of meer) is er voor twee cruciale onderdelen: de kwaliteit van de beelden en de leesbaarheid.
Actie!
De Custometer kijkt ook naar wat de gevolgen zijn van de uitgesproken waardering. Ongeveer 9 op de 10 vindt de info interessant of nuttig, maar wat doen ze daarna met de verorberde content?
- 73% gaat op zoek naar meer, wat aangeeft hoe functioneel magazines in een customer journey kunnen zijn. 63% geeft specifiek aan dat ze de website van het merk bezoeken na het lezen van het magazine.
- Iets meer dan twee op de drie (68%) wil na het lezen van een magazine een aankoop doen en 71% maakt gebruik van een coupon of promotie.
- 64% beveelt het merk of de producten aan.
- 58% deelt na het lezen van een magazine zijn mening.
Toch tonen de cijfers waar contentmakers in de komende jaren moeten over waken. Sinds 2015 daalde het aantal respondenten dat aangaf nieuwe ideeën uit magazines te hebben gehaald (van 78% naar 73%), net als het aantal lezers dat nieuwe dingen uitprobeerde onder impuls van een magazine (van 71% naar 66%). Ook het aantal mensen dat uitkijkt naar het volgende nummer zakte terug.
Halfuurtje magatijd
Naast de waardering bezorgt de Custometer ons ook inzage in de waarop lezers een magazine consumeren. Het klassieke beeld: een halfuurtje doorheen het hele magazine gaan, blijft daarbij overeind. Enkele cijfers:
- Het hoogste percentage mensen (22%) leest 20 à 30 minuten in een magazine, het gemiddelde ligt op 29 minuten en blijft ook stabiel.
- Meer dan de helft (55%) bekijkt alle pagina’s.
- Waakzaamheid is geboden op vlak van ‘tijdloosheid’. Het aantal mensen dat een magazine bijhoudt daalt (van 31% naar 26%). Meer mensen gooien het weg (van 22% naar 27%), maar de meesten (zowat de helft) geven een magazine nog het liefst door aan iemand anders.
Maar op de keper beschouwd, bevestigt deze benchmark vooral dat de grote troeven van magazines intact blijven. Content kan mensen lang vasthouden en zet hen aan tot concrete acties die ervoor zorgen dat het merk kan rekenen op positieve connotaties zoals leidend, open, menselijk, innovatief, betrokken of betrouwbaar (allen kenmerken die 7 of meer respondenten op 10 in magazines terugvinden).