Ben jij ook overtuigd dat content online best zo kort mogelijk moet zijn? Recent onderzoek bewijst dat dat niet noodzakelijk de enige of beste aanpak is.
De hedendaagse surfer is wispelturig, springt van het een naar het ander en heeft een ‘zero attention span’. Wat hij wil, is ‘bite-sized content available on-demand across a variety of devices’ en dus voeden we hem met korte, ‘snackable’ content.
Research van de FIPP, de internationale federatie voor tijdschriften, toont echter aan dat die aanpak maar een deel van het verhaal is. Ook lange artikels, de zgn. long-form content, worden massaal geshared én blijken de beste garantie te zijn om hoog te scoren in zoekresultaten.
Mini of maxi voor social
Onderzoek van Quartz toont dat ofwel heel korte posts ofwel heel lange artikels het meest worden gedeeld via sociale media.
De FIPP ging verder op onderzoek uit en bekeek de meest gedeelde posts van resp. Die Zeit, The Guardian, de New York Times en de Wall Street Journal. Opvallende conclusie bij al deze kranten:
“ Artikels met 3.000 tot 10.000 tekens worden het meest gedeeld op social media
Click to tweet
Ontdek hier de resultaten voor de drie andere kranten.
Long-form en evergreen voor search
Onderzoek van serpIQ toont dan weer aan dat lange artikels aanzienlijk beter scoren in search dan korte stukjes.
Voor serpIQ is het duidelijk:
Dat hoeft eigenlijk niet te verbazen. Naar goed geschreven long-form artikels wordt vaak gerefereerd op andere sites en Google beschouwt externe links nog steeds als een goede indicator voor kwalitatieve content – een cruciaal element om hoog te scoren in de SERP (search engine result pages).
Een format die hier bijzonder goed werkt, is de zgn. evergreen content. Dit soort content is niet alleen long-form en kwalitatief sterk, de post blijft ook overeind na de eerste lancering.
Meer weten over evergreen content? Lees dan zeker ‘What is Evergreen Content and Why Should You Care?’ van SEO-specialist Sujan Patel.
En wat met video?
Bij video zien we dezelfde curve als bij de ‘klassieke’ artikels. Volgens onderzoek van Ooyola kijkt 49% naar video’s die langer dan 10 minuten duren en 33% naar video’s korter dan drie minuten.
Ook interessant is dat de device absoluut geen belemmering vormt voor het bekijken van langere video’s, zoals deze grafiek van Statista aantoont.
TIP
Het loont dus de moeite om ook langere stukken online te posten. Als je graag hulp wil bij kwalitatieve artikels of evergreen content die blijft scoren, klop dan zeker aan bij één van de Custo agencies.