De BOCA-jury krijgt een prachtige overview van waar content marketing staat. Ideaal dus om te ontwaren welke trends het vak kent. We vroegen het aan de twee juryvoorzitters.
Content marketing heeft de stresstest doorstaan
Bert van Loon: “Corona heeft communicatie en dus ook content marketing stevig onder druk gezet, maar de discipline heeft zijn waarde meer dan ooit bewezen. Het heeft de stresstest uitstekend doorstaan.”
Disciplines lopen door elkaar
BvL: “Je merkt steeds meer verweving van disciplines, die we nog te veel als silo’s zien. Ik denk bijvoorbeeld aan advertising en content marketing. Content marketing gebruikt steeds vaker codes van advertising en advertising gaat steeds meer op zoek naar verhalen en inspiratie waar mensen echt iets mee zijn.”
Langetermijn wordt standaard
Jasper van Zandbeek: “Cases die inzetten op de lange termijn moeten niet onderdoen voor kortetermijninitiatieven en dat vind ik zeer positief. Het is een van de elementen waarmee content marketing zich onderscheidt. Vroeger ging het meer om ‘nieuw, nieuw, nieuw, …’ Nieuw hoeft natuurlijk niet negatief te zijn. We ontwaarden heel wat mooie cases met potentieel.”
Wat kan content marketing betekenen voor een merk?
JvZ: “Contentmarketingideeën zijn goed, maar soms vraag je je af in hoeverre ze het merk iets bijbrengen. Meer en meer vertrekt het gelukkig van de andere kant en stellen opdrachtgevers zich de vraag hoe content marketing hun merk kan vooruithelpen. Ideetjes zijn daar dan een gevolg van. Zie ze dus vooral niet los van elkaar.”
Het gaat om een evolutie eerder dan een revolutie
BvL: “Ondertussen begrijpen we hoe content marketing werkt. Het vak ziet er het ene jaar niet totaal anders uit dan het andere. Maar we zien wel een constante vooruitgang in technieken en uitwerking. Wat wel opvalt: de echt relevante cases zijn de cases met een ziel. Het gaat niet enkel om de techniek, het gaat ook om de filosofie van content marketing."
Benieuwd naar de winnaars van de BOCA’s? Raadplaag het overzicht.