Studie toont aan: België in de middenmoot op vlak van content marketing

Thursday, March 25, 2021

Wat we aanvoelen, blijkt ook uit de cijfers. België heeft nog een lange weg af te leggen als het gaat om het gebruik van content marketing. Dat blijkt uit de resultaten van de ICMF-studie, een tweejaarlijks onderzoek bij meer dan 500 marketeers in 9 Europese landen, waaronder België. We maakten een overzicht van de belangrijkste 9 learnings voor ons land.

1. Koningen van het stroomlijnen

Laten we beginnen met uitstekend nieuws. Er is geen enkel ander deelnemend land waar de intentie tot het stroomlijnen van de bureaus en het optimaliseren van de partnerships groter is dan België. We willen beter en meer ‘agile’ samenwerken met minder bureaus. We zijn dus de koningen van het stroomlijnen. Of we hebben alvast die intentie.

2. Iedereen heeft nog werk aan strategie, de Belgen nog meer

Minder goed nieuws is er op het vlak van strategie. Slechts 56% van de Belgische respondenten geeft aan dat ze over een goed ontwikkelde contentmarketingstrategie beschikken. Slechts drie landen doen slechter. Enige nuance is hier op zijn plaats. In heel wat landen leeft immers het gevoel dat de strategie nog aan duidelijk- en begrijpelijkheid kan winnen. 

3. Er mist commitment

Interessante vraag: hoe is de steun voor je contentmarketingstrategie vanuit management en medewerkers? In België luidt het antwoord: zeer beperkt. We scoren met 42% voorlaatste op vlak van strategy commitment. Dit punt is uiteraard gelinkt aan het vorige.

4. Er mist systematiek…

In België hanteert een goede helft van de bedrijven (53% om precies te zijn) een systematische productieplanning. Ook op dit vlak zijn we voorlaatste.

5. … maar de inhoudelijke basis zit wel goed

België eindigt op de vierde plaats als het gaat om de productie van content op basis van de journalistieke principes, wat aangeeft hoe belangrijk de kwaliteit is. Inhoudelijk zit het dus wel snor.

6. Onze kracht: België is multitouchpoint

Net als in vorige edities van deze studie valt op hoe sterk we focussen op het inzetten van verschillende touchpoints. Met een gemiddelde van 4,1 moet België enkel Duitsland laten voorgaan. We zetten vooral in op owned digital platformen en organisch bereik via social media. Sinds de uitbraak van Covid-19 zetten de Belgische bedrijven trouwens meer dan in andere landen in op social media. Een teken dat de aanpak futureproof is?

7. Meten is weten, maar zover zijn we nog niet

België staat op een gedeelde laatste plaats als het gaat om het meten van de prestaties. Ook dit is een teken dat we content marketing nog niet ten volle inzetten en is ongetwijfeld gelinkt aan de strategie die nog niet op punt staat. Extra opvallend is dat slechts 28% van de respondenten de impact van zijn print media onderzoekt (tegenover dubbel zoveel zijn online inspanningen). Nochtans is er met de Custometereen tool voorhanden om dat snel en efficiënt te doen.

8. Organisatie nog niet op punt

We dreigen in herhaling te vallen, maar ook de organisatie rond content marketing staat nog niet op punt in ons land. Om maar een voorbeeld te geven: slechts 28% van de respondenten heeft een specifiek contentmarketingteam. 

9. Opvallend: we gaan ervoor!

80% van de Belgische respondenten geeft aan in de volgende 3 jaar meer te willen investeren in content marketing. Pretty impressive! De scores zijn in heel Europa behoorlijk positief, maar wij halen toch de derde plek. Voelen we dat een inhaalbeweging nodig is?

Conclusie

Wie deze analyse leest, beseft dat België zich in de Europese middenmoot bevindt. “Tegenover twee jaar geleden, merken we een stevige vooruitgang”, analyseert Custo-voorzitter Michel Libens (Propaganda). “We zetten duidelijk stappen vooruit. Maar er is op heel wat vlakken nog veel ruimte voor verbetering. Het blijkt belangrijk om met experts te werken om zo het niveau verder op te krikken. Gelukkig zien we de intentie om verder te ontwikkelen al heel duidelijk.”

PDF iconBekijk de resultaten van het volledige onderzoek en de methodologie

Op 29 maart om 12u organiseren Custo en The Post een Clubhouse-sessie met onderzoeker dr. Clemens Koob.

Volg de sessie via https://www.joinclubhouse.com/club/contentmarketing-nl 

 

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.